onsdag 4 juni 2014

Rosa, grönt och trassel


Lupinerna i två olika rosa nyanser har slagit ut. De tror jag att Elsa har planterat där en gång, i en fin, rund liten dunge. 


I det övre landet växer den här lilla skönheten som jag aldrig har sett förut. Jo, förra sommaren, men då hann jag aldrig ta reda på vad den hette. Nu har jag lagt ut en förfrågan i "Trädgårdsliv" - få se om någon vet. Den är liten, med prickmönstrade blad och ljust rosa blommor med mörkare rosa stråk - väldigt fin!


Den vita riddarsporren som vi köpte förra året är fortfarande grön, men knopparna är stora nu. Snart så.......



Min absoluta favorit - den vita krolliljan - är också fortfarande grön, men den är på gång! Förra sommaren slog den ut lagom till min födelsedag. Dit är det fortfarande tre veckor. Jag tror att den kommer tidigare i år.


Förra årets dill- och salladsfrön gillade tydligen att stå i krukor på altanräcket. Idag har vi skördat och ätit Baby Leaf-salladen. Den smakade precis som hemodlad sallad ska göra.......


Ja ja - inte  så vackert kanske. Men sällsynt.....Löken tycks trivas, för den växer långt ut över kanterna och trasslar in sig i potatisen som inte var inbjuden egentligen i den där pallkragen. Men den får stå kvar, för jag misstänker att det är vår midsommarpotatis.......

Idag har det varit en sådan där dag. En dag när man egentligen har en del att göra, men inte har riktigt lust att göra någonting. Alltså gör man absolut ingenting vettigt på hela dagen........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar