onsdag 18 juni 2014

Älvornas sovplats och tjuvstart


Dagen idag - sommar! Och vi tog en vilodag och bara njöt. Och funderade och planerade lite. Plymspirea är otroligt vackert - kan det vara något att sätta i Tommys nyuppgrävda land? Tror det faktiskt......Men först får vi ta bort en tråkig gammal rhododendron. De åker bort, en efter en nu. Idag sågade Tommy av en stor rhododendrongren som skuggade morotspallkragen. Den tog alldeles för mycket ljus och sol, och inte var den särskilt vacker heller för den delen.

Plymspirean är verkligen alldeles fantastisk, och den har växt väldigt mycket sedan förra sommaren. Och det är inte bara vi som gillar den - jag tror aldrig att jag har sett  - och hört - så mycket humlor på en och samma gång - det måste ha varit hundratals! Den är tydligen inte bara vacker, utan god också!


Så har fingerborgsblommorna/digitalisen börjat blomma! Där, i blommorna, sover älvorna på natten, visste ni det?


Rosa, blått och vitt.........



Doftande pioner och svenska orkidéer


och liljorna på gång!


Moses brinnande buske blommar länge! Fast vissa börjar ge sig längst ner. Men däruppe finns det fortfarande knoppar som är på väg att slå ut. Jag gillar den!


Så är det nästan midsommar, och i år stannar vi här  i Gustavsfors och firar helgen. Någon gång i vintras hittade jag av en händelse min gamla folkdräkt bland allt gammalt sparat/inte uppackat. Jag fick den för 50 år sedan, och när jag provade den så passade den fortfarande! Nåja - kjolen sitter kanske lite hårt runt midjan, men ändå! Nu är den struken och stärkt och ska användas på midsommarafton har jag tänkt........


Den kunde jag inte motstå när jag var i affären idag! Vi tjuvstartar väl lite då..........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar