fredag 20 juni 2014

Midsommarafton 2014


i Gustavsfors!

Här börjar vi tidigt! Midsommarfirandet är redan 11.30, så det gäller att komma upp i tid. Folkdräkten tar lite tid att klä på sig........ Men resultatet blev väl rätt bra, med tanke på att dräkten är 50 år gammal. och att jag fick den som 15-åring när jag skulle dansa folkdans på en skolavslutning. Min mamma sydde hela dräkten, och min mormor (som betalade hela kalaset)  broderade allt och virkade - eller knypplade - diverse spetsar som jag hittar lite här och där. 
Nu är jag glad att jag har den kvar, och att den fortfarande passar (fast den sitter lite tajt runt midjan....) Den kanske passar nästa midsommar också?


Nere vid Optimisten, affären i Gustavsfors, var jobbet med midsommarstången i full gång!


Och så var det dags att resa stången!


Nu väntar alla på att dansen ska börja.........


Nils i affären hämtade mig omedelbart - jag skulle dansa!


Det tyckte dragspelaren också!


Jaha - bara att ställa sig i ringen då........


"Små grodorna..........."
"ej svansar hava de"


och inga öron heller, stackarna.......


Roligt var det, och väldigt mycket folk var det. Och vilket fantastiskt väder vi fick - det skulle ju bli regn! Men inte en regndroppe föll, utan solen strålade från blå himmel i stort sett hela tiden! Lite kallt i nordanvinden kanske, men i lä var det underbart!


Kaffe och jordgubbstårta efter dansen - efterlängtat och så himla gott!


Så var vi hemma igen efter ett par timmar - och solen fortsatte att stråla, hela eftermiddagen!


Idag har krolliljorna börjat slå ut, äntligen! Jag har väntat och väntat på mina favoriter!


Lite vattning, och lite koll både här och där........


Och till sist blev det midsommarmiddag - matjessill, egen färskpotatis (supergod!), gräddfil, gräslök och specialköttbullarna med gräslök, timjan och grädde! Och så en öl till det. Jordgubbarna tar vi lite senare, för just nu får de inte plats.......
Hoppas att alla har en lika mysig midsommarafton som vi!
Nu tar vi en lugn midsommarkväll..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar