torsdag 5 juni 2014

Öppen himmel och rabarberpaj


Idag fick jag trösta mig lite mellan regnskurarna, med den här. En röd rhododendron har just slagit ut. Busken är klen och gles, men de få blommor som kommer är fantastiska!


Att vara i trädgården idag var inte att tänka på - det regnade alldeles för mycket. Vi tog en sväng till Bengtsfors istället. Där regnade det om möjligt ännu mera. Så vi åkte hem igen och fortsatte ner till varvet för att titta till båten och lägga in lite saker som hör hemma där. Men när vi kom ner till varvet öppnade himlen sig helt och vräkte ur sig hinkvis med vatten! Vi satt kvar i bilen och hoppades på att det skulle lugna ner sig, men icke. Det fortsatte vräka ner.


Utanför bilen fick jag se något som såg konstigt ut på lite håll, så jag var tvungen att gå ut och kolla, trots åskregnet. Jag tror att någon har sjösatt sin båt och glömt skorna när den väl kom i sjön.......


I Drömstugans trädgård är allt dyngsurt, men det är vackert ändå. 


Jag var ju tvungen att kolla pallkragarna (som vanligt!). Morötterna gallrade jag häromdagen, och de gillade tydligen att få lite bättre plats, för de har stuckit iväg ordentligt! 


Men hur mycket plats potatisen har kan jag inte avgöra. De håller på att svämma över alla bräddar, och snart syns inte pallkragarna längre. Blasten är enorm! Nu börjar vi bli lite oroliga - finns det verkligen kraft kvar att bilda potatis eller går allt åt till den där monsterblasten? Nåja - den tidiga potatisen har i alla fall knoppar upptäckte vi idag! Vi får väl ta en koll därunder på midsommarafton.......


Snart är det kväll, och en liten stund kom solen fram. Och väldigt snabbt försvann den igen. Jag hoppas att det blir lite roligare väder i morgon, för då åker vi till Värmland för att hälsa på Johanna och Michael!


Så nu har jag bakat rabarberpajer av nyskördade rabarber från Drömstugan - de får följa med till Värmland..........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar