torsdag 26 juni 2014

Från sommar till vinter?


Efter en fin och solig förmiddag blev himlen alltmer blåsvart, och åskan mullrade olycksbådande en bit bort. Vi åkte på inköpstur till Årjäng.....(i morgon ska det firas födelsedag här!), men först hittade jag en ny blomma på morgonturen i trädgården. Den känner jag inte igen sedan förra sommaren. Den liknar Bergklinten, men den är rosalila i stället för blå, och blomman ser lite annorlunda ut. Jag gissar på en sorts klint i alla fall......


Ja, och så har vår enda rosa krollilja börjat slå ut! Förra året hade vi två. I år har vi bara en, med en blomma och en knopp..... Ibland får man vara glad och nöjd över de små tingen - till exempel en enda blomma på den rosa krolliljan......


På väg hem från Årjäng var åskskuren över oss! Det regnade alldeles otroligt mycket - vägen var som en flod! Det fortsatte en bra stund efter att vi hade kommit hem, men så småningom lugnade det ner sig, och vi kunde sitta ute en stund, trots att det var småkyligt.


Inomhus var det - ja, inte kallt, men lite rått, så det var läge för en brasa i vedspisen. Det var ett tag sedan sist. Men det råkyliga försvinner snabbt när man har eldat en stund.


Att sitta ute mer idag var det inte läge för. Inne var det varmt och gott, och middag blev det till slut, och sedan tog jag en liten tupplur på soffan


men vaknade efter en stund av att det lät väldigt konstigt - och högt! Oj, vilken hagelskur vi fick!


Haglet lade sig i drivor över trädgården, och våra stackars blommor for nog riktigt illa är jag rädd. Men - det är inte så mycket att göra, annat än att hoppas på det bästa. Tyvärr förstördes nog en del. Men vi blundar så länge och hoppas att det mesta repar sig tills i morgon.


Nog för att vi önskade att det skulle regna, mycket och rätt länge, för allt har torkat på sista tiden och vi har fått vattna mycket. Men åskskurar och hagelskurar - nej, det hade vi inte tänkt oss. Men vädret styr vi inte över! Fast lite väl vinterlikt blev det......
Jag fortsätter önska: regn på nätterna, sol och värme på dagarna......


Och alldeles nyss gick jag ut en sväng och hittade en snödriva!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar