måndag 9 juni 2014

Sommarens första - och påmastning!


Det här var det första jag såg igår när vi kom hem - alla tre pionerna hade slagit ut! De andra, som växer på andra ställen har fortfarande bara knoppar. Men myrorna gillar de där knopparna väldigt mycket. Hoppas de klarar myrangrepp - det gjorde de förra året i alla fall.


Årets första jordgubbar är nästan, nästan klara! Det roliga är att de kommer på en planta son verkar ha flyttat sig själv dit den står nu. Jag har i alla fall inte gjort det. Och förra året fanns den inte där.


Årets första smultron var mogna igår när vi kom hem. Vi fick var sitt. Idag hittade jag ett till.......


Fjärilarnas och humlornas förtjusning har börjat slå ut. Om jag inte är alldeles ute och cyklar så vill jag minnas att den heter "Moses brinnande buske". Konstigt namn på en väldigt fin blomma......


Idag var Tommy nere på varvet och fixade till masten, för i kväll skulle båten mastas på! Vid 17-tiden åkte vi tillbaka till varvet båda två. Det blev en rätt lång väntan innan det äntligen var dags, så jag tog en tur längs vattnet. Idag har Dalslands kanal öppnat, och några sena kanoter fick slussa uppåt strax innan 19, när slussen stängde. De skulle säkert övernatta i Vammerviken......


Här ligger den, masten.


Och här ligger Skönheten, utan mast.


Varje gång jag är med om detta håller jag andan. Och varje gång går det lika bra!


Nu har hon mast! I morgon ska vi sätta dit bommen också - sedan är det klart..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar