torsdag 13 december 2012

Tomtar


..........på loftet? Nej - bara lite tidigt (tycker jag egentligen) julpyntande. Denna tomte, så ful att han är söt, sitter nu på vår ytterdörr. Jag fick den av Monica för snart två år sedan - Per-Erik tyckte att den var så gräslig att han inte ville ha den hemma...........Fast så gräslig är den väl inte? 


Vi inventerade källarförrådet och hittade sammanlagt sex eller sju tomtar när vi slog ihop våra samlade skatter. Den allra äldsta är från Tommys barndom. Jag hade en precis likadan, arvegods efter mormor, men den är försvunnen.........


Och så lyckades vi få ihop tre likadana ljusmanschetter - inte illa faktiskt. Två var mina och en var Tommys. Nu är tre våra gemensamma!

Tidigt, ja! Men faktiskt hög tid om vi ska ha någon jul här hemma på Rörö, för nästa vecka åker vi till Dalsland och Drömstugan, och där stannar vi över jul och kanske över nyår också - vi får se om veden räcker.........


I kväll får vi titta lite extra på himlen -  det ska bli stjärnfall som heter duga! Det är meteoriter från geminiderna, grusrester från asterodien Phaethon, som faller över jorden. Tur att det är alldeles, alldeles klart..........



2 kommentarer:

  1. Så gräsligt ful är han inte - faktiskt riktigt söt om man tittar riktigt noga - eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog att han är riktigt söt!

      Radera