lördag 1 december 2012

Sju timmar för fem minuter


Märklig rubrik.........Men så har det varit idag. Mammografi stod på schemat, lördagen den första december.  Lördagar och söndagar är inga bra dagar att lämna Rörö - färjorna går sparsamt om jag ska uttrycka det snällt. För att inte tala om bussarna.........
Så - 10.05 gick färjan som jag var tvungen att ta för att hinna fram till klockan 13.00. Och när jag äntligen var framme insåg jag att mottagningen låg granne med mitt "gamla" hus!


Som tur var så var det i alla fall en fantastiskt vacker morgon! På väg till färjan lyckades jag fånga årets sista (?) gästbåt på bild innan den gav sig iväg.


Lite sol, fyra minusgrader - bara att njuta medan man kan! Snart nog är det väl snöstorm och drivis...........


En stund fick jag vänta på bussen på Burö, så jag tog en liten sväng i kylan och tog en bild på ett lördagslugnt   Knippla.


I stan var det också vackert väder. Utsikt från Hisingsbroa...........
Så fick jag ta mig tillbaka några hållplatser och leta rätt på mammografimottagningen. Sedan tog undersökningen 5 minuter, tack och hej, besked (som förhoppningsvis är positivt!) kommer per post inom två veckor. En hundralapp fattigare åkte jag tillbaka till stan, trängdes ett tag med tusentals julshoppare, inhandlade ett par tumvantar - äntligen - och tryckte med viss möda i mig en korv med bröd. Inte särskilt gott, men..........
Långt om länge gick äntligen bussen tillbaka hemåt, och 16.55 gick jag i land på Rörö igen! Ganska exakt 7 timmar tog det alltså, för en 5-minuters undersökning! 

Men när jag såg mitt gamla hus idag så insåg jag att trots avstånd och två färjor och dåliga kommunikationer har jag inte ångrat en sekund att jag flyttade till Rörö den där septemberdagen för över två år sedan..........

2 kommentarer:

  1. Hej på dej! Vilken trip! Nog ser det mer frestande ut med naturen på Rörö. Samtidigt var det kanske vissa plus med att bo där ... just då! Allt gick kanske lite snabbare...

    SvaraRadera
  2. Ja det tar verkligen lång tid att resa kollektivt dessutom. Skönt att mammografin går så snabbt numera.. ingen trängsel heller. Minns mottagningen på Sahlgrenska 8?) tror jag det var.. eller Mölndal där det var en massa damer i bås.. som kossor! Detta med privata alternativ är rätt ok faktiskt. Jag bodde ett år ett kvarter ifrån det huset du visar på bild.. :)

    SvaraRadera