torsdag 29 juni 2017

Uppifrån och nerifrån


Idag hade den första blomman slagit ut på vår nya klematis! Eller två blommor rättare sagt. Det har vi väntat på............. Massor med knoppar har den, så vi hoppas på en fantastisk blomning!


Igår kom vår granne med pelargoner som hon lovade häromdagen. En Mårbackapelargon trodde jag, men den där krukan var full av sticklingar, och inte bara Mårbackapelargoner, utan en gammal sort från mormors tid. Den är så fin - blommorna ser ut som pyttesmå rosor! Jag undrar var den heter? Ska fråga vår snälla granne om hon vet!
Nu har jag planterat om alla sticklingar i två olika krukor och hoppas att jag har fått det rätt - mormorsblommor för sig och Mårbacka för sig.


Vi behöver klippa oss, båda två! Bengtsfors alltså. Tommy hade tur. Han kom ut från frisören med kortare hår än jag någonsin har sett honom i. Jag hade inte tur. Jag får väl göra ett nytt försök nästa vecka.
När vi kom tillbaka hem var det dags för takmålning. Trodde vi. Tommy skulle måla uppifrån och nedåt, och jag skulle måla nedifrån och uppåt. Det gick inte alls bra. Solen strålade från en klarblå himmel (hela dagen!) och färgen blev trögare och trögare. Efter en liten stund insåg vi att det var fel dag att måla tak - vi får nog vänta tills vi får en mulen dag med garanterat inget regn!
Nåja - här finns gräs som ska klippas och växter som ska ha vatten och omsorg, så sysslolösa blev vi inte................


Så fick jag bilder (tack Annelie!) på barnbarnspojkarna som har firat  midsommar i huset i Dalarna! Leo...............


och Zion!


Midsommarfirande tar på krafterna!

Jag saknar dem - det var längesedan vi sågs! Men i sommar kommer de..................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar