söndag 4 juni 2017

Storleken avgör?


Jaha - då får jag väl tacka den sena, kyliga våren för den tredje liljekonvaljebuketten för i år! Jag brukar bara hinna med en innan liljekonvaljerna har blommat ut, men idag hittade jag ett gäng stora fina blommor. Jag kunde inte låta bli. trots att jag inte lär känna så mycket av doften, för nu har nästa förkylning börjat slå till. Ont i halsen, huvudvärk, rinnande ögon och näsa - nog är det en ny förkylning alltid. Och jag som knappt hade blivit av med den där första, väldigt långdragna. Nåja - det är väl bara att hoppas på att den här blir lindrigare då........................

Idag har jag suttit ute i flera timmar utan att göra något mera än att inspektera vad som händer i fågelholkarna. I fem av sju verkar det vara helt dött. I de två återstående är det full aktivitet, så där finns det nog ungar nu. Där har vi tuffa föräldrar som har jagat bort den elaka hackspetten trots att de är så mycket mindre! Nej - storleken avgör inte alltid! Jag hoppas att de ska klara resten av häckningstiden, talgoxarna och flugsnapparna..................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar