torsdag 26 januari 2017

Rutiner


Den här dagen måste vi utnyttja till max, för nu vänder det och ska bli riktigt kyligt och eventuellt regn under några dagar framåt. Men efter vår, som vanligt, sena morgon (frukost vid 11-tiden) bestämde jag mig för att gå och handla, så var det gjort! Tommy stannade hemma och gassade sig i solen på baksidan. Idag avslutar han sin antibiotikakur och nu mår han bra igen!
Vi har inte handlat på några dagar, så det var dags. Och shorts hade jag på mig, för det var varmt. Och längs vägen blommade häckar av bougainvillea.........

När jag kom hem och hade stoppat in all mat i frys och kyl gick jag ut till Tommy på baksidan huset. Där satt han i bara shorts. Och mycket färg hade han lyckats få också på 1,5 timmar. Jag slog mig också ner i solen. Och efter 4 minuter försvann den bakom svarta moln! Jaha - det var det. Och inte såg den ut att komma tillbaka igen i första taget, även om Tommy var väldigt positiv och såg ljusglimtar mellan de mörka molnen. Det gjorde inte jag. Jag var negativ. Jag gick upp och tog på mig långbyxor. 
Fast den kommer tillbaka, solen. Det gör den alltid. Om några kalla dagar........


Molnen samlade sig mer och mer, och blev mörkare och mörkare. Strax innan solnedgången kom det till och med några regnstänk.


En liten lucka i molnen - men den blev inte långvarig!


Så var det nästan mörkt........


Rutiner är väl egentligen ett ganska trist ord. Men rutiner som begrepp kan vara rätt skönt. Efter drygt två veckor har vi skaffat oss en del. Rutiner alltså.

Att jag vaknar strax innan 7 varje morgon kan jag väl skylla på min kroppsliga väckarklocka. Den har väl ställt in sig efter soluppgången här, för den inträffar vid den tiden. Fast sovrummet är svart, så något ljus vaknar jag inte av...... Tommy brukar för det mesta komma upp lite senare, och då blir det kaffe på balkongen medan solen kommer fram bakom grannhuset och det blir ljuvligt varmt! Där blir vi kvar, rätt länge. Inte förrän någon gång mellan 10 - 11 är vi klara att äta frukost, och då är vi hungriga, så den blir rätt stadig! 
Dagen kan bli precis hursomhelst, beroende på humör och - delvis - väder. Ut brukar vi ta oss i alla fall, för korta eller väldigt långa promenader! Eller slöande på balkongen eller bakgården.......
På eftermiddagen tar vi något lätt att äta om vi är hemma, vilket vi oftast är, i alla fall hittills. Vid den tiden brukar vi också sätta på kaminen, för då börjar det bli småkyligt. Vid 18 - 19-tiden äter vi middag, och sedan är det dags!


Fönsterluckorna stängs, gardinerna dras för och kvällsstassen, alltså pyjamas och morgonrock åker på. Då är det kväll! Sedan blir det blogg, koll på dagens aktiemarknad och lite tittande på svensk TV innan jag - för det mesta - stupar i säng vid 22 - 22.30. Tommy brukar klara sig en halvtimma längre...

Rutiner är rätt mysigt. Men också till för att ändras på om man känner för det........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar