lördag 14 januari 2017

Jaha, där kom den!




Molnigt. 14 grader. Det blev en mellandag, och det var nog lika bra, det. Tommy hostar och nyser och snörvlar, men han verkar inte bli sämre i alla fall. Klarar jag mig så är det ett under - men jag tror att jag står emot det mesta i den vägen. Nu har jag inte varit förkyld på 1,5 år! Men när jag skrev det där just nu så kanske jag utmanade ödet..........

Tommy var i alla fall såpass frisk att han ville ta en promenad, så vi vandrade iväg mot centrum.


Här blommar jättestora pelargoner! Därhemma står de inne i stugan och väntar på svensk vår......


En väldigt gammal byggnad inne i centrala Paralimni. Den måste undersökas!



Efter lite snurrande hit och dit hamnade vi här, på Senso, restaurangen vid torget. Här är riktigt mysigt att sitta med en Keo och titta på allt som händer runt omkring! Vi var de enda som satt på utsidan kan jag tillägga.........


Men det var inga problem - snäll personal såg till att vi fick extravärme!


Penséer! Det dröjer nog lite innan man kan plantera dem därhemma. Här går det alldeles utmärkt!


Ett citrusträd till - med grapefrukt!


Vackert! 


Stora vattenpölar fick vi forcera på hemvägen. Det har inte regnat sedan vi kom i tisdags kväll, men då hade det tydligen regnat hela dagen. Vattnet har fortfarande inte runnit undan.

Hela december har det varit kyligt på Cypern, och väldigt mycket regn. Det är de flesta här glada för, för dammarna fylls i rekordfart, och all snö som har kommit i Troodosbergen kommer att fylla på dammarna ännu mer när den smälter! Kanske man slipper vattenransonering till sommaren nu då?


Ikväll är vi trötta på riktigt - det har gått fyra dygn sedan vi landade, och där kom den där trötthetsdagen, den som alltid kommer när man byter miljö och luft och dessutom tid, även om det bara är en timmas tidsskillnad. Frusna är vi också. Det är svårt att få upp värmen inomhus. 19 grader är rekordet hittills, och det är helt OK. Men är man trött så fryser man ännu mer! I morgon kommer vi nog inte att frysa - sol och värme står det på alla vädersajter.........



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar