söndag 22 januari 2017

Väder och väder. Och anemoner.


Idag hade vi inga måsten alls. Vatten? Det har vi så vi klarar oss i två dagar. Handla? Nej, det klarade vi av igår, så mat har vi hemma. Jag kände för en riktig slödag, så det fick det bli för min del. Tommy har ju fått vila lite ofrivilligt ett tag, så han tog en promenad på egen hand.


Det har varit en alldeles fantastisk dag, utan ett enda moln på himlen och ovanligt lite blåst. Man kan väl jämföra det med en ovanligt fin och varm dag i maj därhemma. Här är det fortfarande vinter. För cyprioterna - inte för oss. För oss är det vår! Grannen snett under kom för att titta till sin sommarlägenhet och vattna lite. Det gör han nästan varje helg.


Jackor? De får hänga där för säkerhets skull. Vi har använt dem en gång sedan vi kom hit. Den dagen var det mulet och blåsigt och regnet var på gång. Men det kom aldrig till oss. Här har inte regnat en droppe sedan den dagen vi landade, för snart två veckor sedan. Innan dess kom det mängder!


Jag tillbringade flera timmar på balkongen. Jag, mina shorts och en bok. Det var alldeles tillräckligt varmt, och helt onödigt att förflytta sig till baksidan som jag egentligen hade tänkt. Att man kan få ha det så här i januari - det är alldeles otroligt! 


Kvällar och nätter är kyliga. Då får man hållas inomhus och sätta på två, eller ibland tre, slingor på halogenkaminen. Och så lite värmeljus. Och så middag. Sedan är man varm! Och på nätterna fryser vi aldrig, trots att det inte är mer än 5 - 6 grader utomhus ibland. Och nu blir det varmare och varmare ser jag på vädersajterna för Cypern........ Fast visst kan det komma bakslag här också. Den 25 januari förra året hade vi nollgradigt på morgonen och 7 - 8 grader på dagen - helt i klass med svensk vinter!


Nu har det visst börjat märkas därhemma i Sverige att dagarna har blivit längre. Nu är dagen c:a 7,5 timmar lång. Här är den ungefär tre timmar längre. När jag kom ut på balkongen vid 17.30-tiden hade solen gått ner, men en del dagsljus dröjde sig kvar........



Birgit, vår granne, hade varit uppe vid Cavo Greco idag och hittat de första anemonerna! Där var vi förra året vid den här tiden, och då hade de precis börjat komma. De är mina favoritblommor, och att se dem översvämma en hel äng är magiskt! Tack Birgit för att jag fick låna bilden - nu blir det snart lokalbussen till Cavo Greco. Jag vill också plocka.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar