fredag 28 oktober 2016

Rotmos!



En sådan vacker senhöstdag! Vi tog en tur till Årjäng på förmiddagen för att göra en del ärenden. Bakljuset på bilen har pajat - ny lampa! Bärnät behövde vi för att täcka över det nyplanterade landet. Det var slut på ÖoB. Vi fick ta till vårt gamla hönsnät och hoppas att det avskräcker honom, grävlingsodjuret! Och så köpte vi sättvitlök - det är snart dags att plantera!

Drömstugan ser rätt höstaktig ut. Det börjar bli dags att stänga av vattnet på allvar, hälla glykol både här och där och hoppas på noll strömavbrott i vinter. Men än så länge är vi på plats och kan ha koll.......


Gårdagens arbete - tre nya fågelholkar! Nu ska de bara fixas till lite......


och kanske får vi ihop lite virke till ytterligare en holk! Vi behöver mera virke! Och vi behöver mera jord! 


Jag trodde nog aldrig att jag någonsin skulle ge mig på att laga rotmos. Rotmos var det absolut värsta jag visste som barn - bara lukten fick mig att må illa. Vad jag kommer ihåg så åt vi det aldrig hemma, men i skolan.......Det var fasansfullt! Men Tommy älskar rotmos och fläsklägg, så jag gjorde en kraftansträngning Jag började den där kraftansträngningen redan igår när jag gick till affären för att inhandla kålrot. Jag trodde det var kålrot. Det var det inte, upplyste Carina i affären mig om. Det var selleri. Tur att hon finns! Och det säger väl en del om hur ofta jag har hanterat kålrötter....... Nåja - vi fick ett gott skratt, både Carina och jag!

Idag blev det rotmos i alla fall. Det var väl sådär tyckte jag. Tommy var lyrisk, så jag måste väl ha lyckats rätt bra då.........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar