måndag 3 oktober 2016

Jaha, där kom den


- höstens första frostnatt! När solen just gått upp och jag kom ut på altanen rök det från vattnet. Jag vände och gick in och kollade termometern. -0,5 grader. Sommaren varade länge, men nu är den definitivt över för i år. 


Fast somliga tror att det fortfarande är sommar...... En blå bolltistel till exempel. De andra har blommat över och vissnat ner för längesen. Det här är väl en eftersläntrare som nog kommer att frysa ihjäl innan den hinner börja slå ut.


Ett par timmars jobb blev det i trädgården i blek höstsol som numera knappt når till toppen av alla höga träd som växer runt oss. Tommy flyttade lite astrar till det höstgråa stenpartiet där allt redan har blommat ut. Hoppas att de kommer att trivas där!


Jag ägnade mig åt att klippa ner en det som vissnat ner, så slipper vi det till våren. Och så beundrade jag de lila astrarna som blommar för fullt!


En smultronblomma hittade jag också. En eftersläntrare till.......


När solen försvann helt bakom trädtopparna lämnade vi Drömstugan för idag och åkte ner till varvet för att titta till Skönheten som numera ligger på land. Nu ska hon avrustas och göras i ordning innan varvschefen täcker över henne för vinterdvalan.


Men idag ägnade vi oss åt masten. Den är numera övertäckt med plast som hålls på plats med ett antal meter silvertejp........

Och sedan ansåg vi att arbetsdagen var slut.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar