lördag 25 april 2015

Svampskog


på andra sidan Lelång! Dit åkte vi idag - en lite gråmulen dag med lätt duggregn. Men nog behövs det där regnet, för det är väldigt torrt överallt. Det märktes inte minst på några av murklorna vi hittade - de hade redan börjat torka.


Nu får de fortsätta torka, i minst tre månader! Fast de flesta svamparna vi hittade var väldigt fina faktiskt. Murklor är vackra svampar. Och giftiga, väldigt giftiga, så det gäller att veta hur man ska hantera dem. Men det vet jag. Och ännu så länge har jag inte lyckats förgifta varken mig själv eller någon annan!


Jag gjorde nog en liten - eller stor - miss när jag planterade fem dahliaknölar i samma kruka. De ska ju planteras ut i landet när frostrisken är över. Men som vanligt kan jag alltid få goda råd i FB-gruppen "Trädgårdsliv"! Tack för den gruppen - suverän!

Det kanske inte var världens bästa dag att ge sig ut i svampskogen för min del egentligen. Den där förkylningen har visst bestämt sig för att stanna ett tag. Jag har varken tid eller lust eller ork med förkylningar just nu.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar