söndag 26 april 2015

Gustavsforsvarvet!


En ny tradition! Gustavsforsvarvet gick av stapeln för första gången idag. Start och mål var det på Björkvallen - idrottsplatsen i Gustavsfors. Men en hel del åskådare hade placerat sig utanför Optimistens lanthandel. Där kan man sitta och fika och skvallra lite och vänta på de första löparna.


Här fanns till och med en kamera på stativ uppmonterad! Själv använde jag min vanliga lilla Canon......

Strax innan start var det invigning av den nya gång- och cykelbanan genom Gustavsfors. Och det missade vi med ungefär trettio sekunder! Den ska i alla fall ha invigts av kommunalrådet i Bengtsfors,  Jan Eriksson. Vi får väl läsa Dalslänningen - lokaltidningen - på tisdag.......


Här kommer förste man!


Glad publik utanför Optimisten! Där var vi också. Jag gissar att de flesta var på Björkvallen för att heja......



Och här kommer klungan!


Loppet är c:a 8 kilometer långt och går dels genom samhället men också i jobbig terräng i skogarna omkring. Vi har allt sett markeringarna några dagar nu - där är inte lätt att springa! En mördarbacke - minst - ska de också forcera, de c:a 100 tuffa löparna. Vi hoppade över i år och skyllde på förkylning........

Vem som vann? Det får vi säkert veta lite senare i kväll........


När vi kom tillbaka hem tog jag en spaningsrunda med förstoringsglas! Äntligen - den första pingstliljejöken börjar titta upp! Jag har varit lite bekymrad ett tag...... I höstas hittade jag ju fyra gammaldags pingstliljelökar på Maxi. Halva priset var det på dem också! Men dem har jag verkligen fått vänta på, fast varje dag har jag kollat (och faktiskt krafsat lite i jorden.....) Men idag - äntligen! Kanske får jag uppleva min barndoms vårdoft i år då!


Blåbärsbuskarna såg rätt illa åtgångna ut när vi kom hit i mars. Nu verkar de ha repat sig lite i alla fall. Kanske får vi lite blåbär i sommar, trots de där eländes rådjuren!


Sallad och rädisor växer fint! Fast de närmaste nätterna kanske det får bli täcke - det är nattfrostvarning nu igen!


Rabarbern får klara sig utan täcke. Den växer och växer och är snart färdig att skördas och bli till paj. Hör av er, ni som är sugna!


Nu har björkarna precis slagit ut och står ljusgröna mot knallblå sommarhimmel, vita molntussar och mörkgrön gran och tall. Vilken fantastisk tid det är nu.......!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar