tisdag 7 april 2015

Bekymmer!


Idag kom äntligen den där värmen som vädersajter, TV och tidningar har lovat oss i flera dagar nu. Påskhelgen har varit solig och fin, men med flera minusgrader på nätterna och få plusgrader på dgarna så blir det lite kyligt, i alla fall om man ska hålla på med trädgårdsarbete. Men i natt hade vi inga frostgrader, och dagen har bjudit på sol och 12 - 13 plus! Dags att slå ut på riktigt tyckte nog den allra första vitsippan. Det kommer flera snart - ett par miljoner i vår trädgård tror jag........


Jag har ägnat större delen av dagen åt att fortsätta vårstädningen utomhus. Och nu är det (nästan) klart! Lite finputsning är det kvar bara. Och Tommys stenparti sparar jag åt honom. Idag har han hållit sig inomhus - han snörvlar och hostar så mycket att han får huvudvärk! Inte så bra med trädgårdsarbete då......
Irisen är på gång! Tänk så mycket roligt man hittar när man städar ute.


Idag kom den första fjärilen, som tydligen också tyckte att det var vår på riktigt. Annars brukar vi alltid se citronfjärilarna allra först, men den här våren blev en sorgmantel premiärgäst! Jag fick googla för att bli riktigt säker, men visst är det en sorgmantel!


Fast han verkade väldigt slö där han slog sig ner på plastmattan utanför ytterdörren. Och inte flyttade han på sig när jag skulle gå ut eller in, utan jag fick kliva försiktigt över honom.


Jag blev riktigt bekymrad där ett tag - han verkade inte må så bra. Men när jag läste på lite mer fick jag veta att sorgmanteln är den enda dagfjärilen som övervintrar, och när den väcks av vårsolen är den ofta både lite blek i färgerna och slö och vimmelkantig ett tag. Det var ju skönt att få veta, för nu har han bott på vår dörrmatta i flera timmar. Förhoppningsvis är han piggare i morgon - då ska det bli sol igen!
Och då ska jag fortsätta att så fröer! Rädisor och dill kom i jorden idag, och i morgon är det sockerärtornas tur. Och sedan, när Tommy frisknar till, då ska vi ta itu med pallkragar för att plantera en hel massa lök........



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar