onsdag 6 augusti 2014

Solceller och tomater


Nog är det vackert här i lilla Gustavsfors. Vi stortrivs!


I söndags beställde vi ett solcellspaket till båten. Igår fick vi meddelande att det fanns att hämta i Bengtsfors. Ibland går det verkligen blixtsnabbt när man beställer på internet. Idag hämtade vi tre stora paket - vi skulle ändå till Bengtsfors idag (tandläkaren - Tommy! Stackarn - en slagen hjälte som bara får äta soppa!).


Under tiden Tommy packade upp och letade efter någon form av bruksanvisning för hur man monterar det här (det fanns ingen - jag tror vi måste anlita han som kan det här......) så tittade jag runt lite i trädgården. Den första tomaten har börjat ändra färg, äntligen! Snart kanske vi kan testa första egna tomaten! Vi trodde inte så mycket på det - vi köpte plantorna alldeles för sent. Men de har fått mycket sol, mycket vatten, mycket näring och mycket kärlek.........


Rosa flox hittade jag på ett oväntat ställe


och stugan gör sig bra bakom de gula blommorna - renfana och solbrud!


De blå bolltistlarna som humlorna och jag älskar är på fallrepet. Det här är den sista fina........


De amerikanska blåbären, ja.......Dem hade rådjuren tuggat av varenda skott på redan när vi kom hit tidigt i våras. Några stackars blåbär växer längst nere vid marken. Ett håller på att mogna.


Solcellspanel - den andra ligger ouppackad i bilen. I morgon ska de ner till båten, och sedan hoppas vi få monteringshjälp så fort som möjligt.


Det där med jordgubbar förstår jag mig inte riktigt på. Först nu börjar de växa och mogna, och dessutom blir de lämnade i fred. Det tycker vi är trevligt..... Nästa år blir det nog pallkragar och nät. Nu börjar revorna komma och har rötter, så det är nog dags att sätta dem snart - kanske i morgon..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar