söndag 31 augusti 2014

Närgången spaning


Bättre än utlovat blev det, vädret idag. Vi hade ställt in oss på en regndag, men inte en regndroppe har vi sett till. Det är skönt det, vi har fått alldeles tillräckligt av den varan - vi behöver inte vattna mer den här sommaren tror jag.

Sommar förresten - i morgon är det den första september! Sommaren är över, i alla fall enligt almanackan. Nu kommer den första höstmånaden. Och förhoppningsvis blir den väldigt sommarlik........


Idag tog jag en närgången runda i trädgården för att se om jag har missat något. Och det hade jag. Åtta hallon och fem blåbär.


Det var så fint väder att jag vågade hänga ut gårdagens tvätt som torkade på nolltid! Ny maskin på gång....... 


Oktoberastrarna hade exploderat medan vi lögade oss på sjön. Nu är de som allra vackrast, fast det bara är den sista augusti. I oktober är de ett minne blott. Jag får nog döpa om dem!


Fortsatt spaning...... Penséerna, som hamnade i skamvrån för rätt länge sedan, har inte gett upp. De blommar fortfarande. Det ska bli intressant att se om det kommer nya blommor till våren utan att jag behöver göra ett enda dugg!


En halv pallkrage med morötter - det är vad som återstår av sommarens skörd. Idag skördade jag några.......
Nästa år blir det fler pallkragar.........


Så ringde syster Gittan från Årjäng, på väg hem efter hundtävling. Fika - ja tack! En slät kopp - vi har ju aldrig något kaffebröd i det här huset - tur att min lillasyster är rätt ointresserad av kaffebröd, hon också. 


Freja - den vackra och superduktiga vovven! Idag tog hon ett förstapris - igen! Sitta vackert kan hon också.......


Det blev en snabbvisit, men inte desto mindre uppskattad!
När syster och superduktiga vovven hade åkt fortsatte jag min närgångna trädgårdsspaning. Jag hittade en rhododendronknopp, på väg att slå ut. Jag har sagt det förr - tiden är ur led.......


2 kommentarer:

  1. Jättevackra bilder som vanligt! Natur, grönska, blommor, segling och hav vad härligt ni har det! :) Och vilken fin hund! Ja, nu är det verkligen Höst på väg även om vi har fint väder just nu. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sophie - här har det varit sommarväder idag! Bäst att njuta så länge det varar - och snart boka resa!

      Radera