tisdag 26 augusti 2014

Förberedda!


Äntligen verkar det vända! Idag har det varit riktigt fint väder - till och med varmt då och då! 


Och så ett par små skurar förstås. Det skulle ju vara konstigt annars.....
Tommy tog en svampsväng i skogen på baksidan. Jag stannade hemma och slappade en stund.


Titta - en eftersläntrare! De här blommade vår/försommar - det var längesedan! Inte vet jag vad den heter, men fin är den! Men inte ska den väl blomma nu? Ur led är tiden........


Här ska det däremot blomma, precis så här! Solbrud, drakmynta och oktoberaster - och snart kommer det fler höstastrar - tror jag att det är i alla fall......


Fackelblomster är väldigt ihärdiga och blommar länge, länge, till min och fjärilarnas förtjusning.


Och så kommer gullriset med stormsteg! Jag undrade lite över det - gullris har jag sett överallt länge nu. Men det finns visst flera sorter - vår är tydligen höstgullris och blommar senare. Och hög är den..... Vad man lär sig i gruppen "Trädgårdsliv" på Facebook! Den rekommenderar jag till alla trädgårdsintresserade.......


Idag har vi förberett oss. I morgon åker vi. Båten är städad och vatten har vi och dieselvärmaren och kylskåpet fungerar. Flotten är öst, och båten som lade sig fast i vår båt för flera veckor sedan har vi flyttat på. Nu är det bara att packa de kläder som vi kan behöva, för varma dagar och kyliga nätter. Och handla lite och ladda kylskåpet med mat för några dygn. I morgon drar vi till "vår" vik! För nu ska det bli fint sensommarväder några dagar - kanske sista turen för i år? Eller kanske inte - det kan ju bli en strålande september om vi har tur.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar