måndag 21 december 2015

Katter, katter och mera katter!


Jag går oftast upp samtidigt med solen. Vid halv åttatiden har den hunnit så långt upp att den börjar värma skönt. Vid den tiden brukar Tommy också ha vaknat till liv. Då är det dags för kaffe på balkongen! Idag passade jag på att tvätta upp lite smått och gott och sedan slog jag mig ner och tittade på medan tvätten torkade.........


"Det blir ljust i solen"!


Vi gjorde som igår - när solen började försvinna från balkongen gick vi ut på vandring. Fast en ny sväng idag. Här finns hur mycket som helst att titta på, och samtidigt lär vi oss hitta i området. Det är skönt att veta var man är och slippa gå vilse........

Grannhuset - en massa fina blommar har de där, i stora krukor på gården.


Lite längre bort hittade vi en stor, övergiven trädgård. En staty som kanske har några år på nacken stod mitt i det höga gräset


och lite längre in fanns en bänk, nästan övervuxen vid det här laget.


Någon eller några har lagt ner sin själ i den här trädgården en gång,


men något har hänt och ägaren försvann (tror vi) och nu står den där och växer igen. Synd - den har säkert varit väldigt fin när ägaren fanns där!


Jag: "Åh, en fin damm, mitt i bostadsområdet!"

Tommy: "Här har de glömt att dränera............."


Poolen används nog inte vid den här årstiden. Men den är säkert skön att ha på sommaren för de som bor i det här huset. Det enda levande vi såg här var 


ett par katter - en vid poolkanten och en vid husväggen i solen.


Katter, ja. Det är väldigt gott om dem här. Det lär ska finnas omkring en miljon katter på Cypern. Här hade ett gäng slagit sig ner på en soptunna. Man vet ju aldrig - det kan vankas matrester.......


Ute vid huvudgatan träffade vi på ett annat gäng. De såg ut att vara nära släkt, med samma färger och teckning. Och de var många! Fast alla ville inte vara med på bild........


Inte förrän det började dra sig mot solnedgångsdags var vi hemma idag - vi gick långt! Det är bra för mitt knä tror jag. Det känns i alla fall mycket bättre nu än när vi kom hit. Snart kan jag gå alldeles normalt!
När vi kom hem hade vi fått post - reklam, instoppad i trappräcket. Något varuhus här i stan tror jag, fast var det ligger har jag ingen aning om. Det får vi väl upptäcka när vi har hyrt den där moppen. Efter julhelgen......

Nu är det kväll - igen! Dagarna försvinner fort, och det är snart julafton. Det blir julfirande här också - både svenskt och cypriotiska........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar