tisdag 29 december 2015

Kort energikick och ny medicin


Så har jag kommit ikapp! Lördag eftermiddag var vi hemma i Paralimni igen, och söndagen gick i slöhetens tecken. Det enda vi lyckades ta itu med var att uppgradera Tommys dator till Windows 10. Det tog en stund. Och sedan tog det resten av dagen att botanisera runt i allt det nya. Dessutom försökte han titta på junior-VM i hockey. Det gick sådär. Jag tror att hela Cypern var inne på internet samtidigt........
Själv gjorde jag väl inte så mycket mer än att jag ställde upp med lite assistans då och då med den där uppgraderingen.... Det gick i alla fall bra, och Tommy är helnöjd!

Vårt bougainvillaträd växer och växer. Det kommer en massa nya, ljusgröna skott! Nu väntar jag på blommorna. Tror inte att jag behöver vänta så länge........


På måndagen hade vi piggnat till. Lite i alla fall. Tillräckligt mycket för att gå till Metro och fylla på matförrådet, för nu börjar det bli ganska tomt i kylskåpet. Sedan blev det inte så värst mycket mer gjort. Dagen var småmulen och vinden lite kylig, så till och med jag tog på mig jeans. Precis som typiskt svenskt sommarväder!
Men idag vaknade vi till strålande solsken och värme. Frukost på balkongen är alltid mysigt, men idag var det extraskönt där i solen! Tommy letade fram shortsen och blev kvar där ett tag, medan jag fick en energikick som jag utnyttjade till att städa lägenheten. Nu är det fint till nyårshelgen! När det var klart slog jag mig ner i solen på balkongen, jag också. Jag hade tänkt ta en promenad och kolla var vi ska lämna in tvätt, men så långt räckte inte energikicken. Men det kommer fler dagar.......


Ny medicin? Det här, Zivana, fick vi smaka på under julhelgen, på flera ställen......Det är starka saker, och tydligen ska det bota allt från depression till förkylning. Det ska visst funka mot ont i knät också försäkrade någon när jag frågade. Fast jag vet inte, jag........ Det är något slags cypriotiska hembränt, fast numera rumsrent, och finns att köpa på supermarket. Förr i tiden höll sig bönderna uppe i bergen varma hela dagen på det här och en näve russin.......
Tja - skulle vi bli sjuka så får vi väl testa!


Mellanmål!
Salami, halloumi, frukt och varsin öl! Lika gott varje eftermiddag........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar