måndag 14 december 2015

Utforskardag


Första hela dagen i Paralimni. Det blev en tidig kväll igår, och vi sov rätt länge idag - ja, till åtta i alla fall. Då vaknade jag, visserligen fortfarande trött, men när jag insåg att solen var uppe kunde jag inte låta bli! Kaffe på balkongen! Tommy kom upp strax efteråt, och sedan satt vi där länge och väl innan dusch och frukost. Det är fantastiskt varmt och skönt där i solen. Det är shortsväder!


Fortfarande är vi rätt trötta efter de senaste dygnen, men vi måste ju gå en sväng och se de närmaste omgivningarna i alla fall, så vid 13-tiden låste vi lägenheten och vandrade iväg. En kaktus alldeles nära oss - en riktigt pampig sådan!


Här är citrusfrukternas tid just nu! Överallt ser man apelsin- clementin- och citronträd - stora sådana, som dignar av frukter. 


En mogen citron.......


och clementiner! Vi kunde inte låta bli att smaka på en av dem. Den var väldigt söt och god! Vi har ett gäng likadana hemma som vi köpte på supermarket igår för nästan inga pengar alls.....


Och blommar gör det. I december. Bougainvillea......


och vit bougainvillea!


Jag måste bara ta en bild till, och en till, och en till.......


Jag hittade en stor buske med små vackra blå blommor mitt i asfalten utanför en port.


Inte vet jag vad det är, men de liknar faktiskt de små million bells som vi brukar ha i våra blomlådor på sommaren.


Hibiskus finns i alla färger och former - här en vit med rött i mitten.


Något gult och vackert.......


Vi gick och gick, och mitt knä protesterade en del, så vi fick stanna och vila då och då. Och då passade vi förstås på att sätta oss där utsikten var som bäst - här till exempel.


Vi tog en ganska lång sväng, men till slut kom vi fram till huvudgatan som leder in till centrum. Där ligger denna fantastiskt vackra kyrka. Den såg vi redan igår när vi var och handlade på Metro som ligger alldeles intill.


Här var det vilopaus - igen! Fast det är mest jag som behöver vila..... Varmt var det, så tröjorna åkte av.


Det är fler än vi som njuter av sol och värme.......

Två timmar tog den utfoskarsvängen, och nu har vi lite bättre koll på närområdet!


Igår var vi för trötta för att ens fundera på riktig mat - det blev smörgåsar, grönsaker och frukt på kvällen innan vi stupade. Idag var vi lite piggare och lite hungrigare. Kotlett, färsk babypotatis (här odlas mycket potatis, och fyra gånger om året skördar man!), färska morötter och bönor med lite olivolja och citron, och så tomater med olivolja och kryddor. 
Oj så gott!

Nu har solen gått ner (klockan 17 är det mörkt!) och det blir lite småkyligt inomhus, så nu har vi satt på lite värme och det är dags för morgonrock, mysbyxor och fårskinnstofflor. Kanske vi tittar på en film om en stund........ 

Vad vi har det bra!

2 kommentarer: