lördag 1 augusti 2015

Naturens gåvor (och sju dagar kvar)



får man ta vara på. Igår var vi ute på kantarelljakt - igen. Om vi hittade några?


Tja - rätt många. Det tog sin lilla tid att rensa och  fixa och frysa in. Nu har vi rätt många påsar med kantareller i frysen.............


Idag var vi ute efter blåbär.


Tommy använde bärplockaren. Jag plockade för hand, jag. Det gick bra, det med. Fast det var inte några blåbär i överflöd precis Man fick snarare leta efter dem. Jag blev lycklig när jag hittade en buske med mer än tre bär!


Mitt mål var att få ihop en halvliter ni alla fall. I morgon får vi besök från Rörö - då skulle det vara trevligt att få ihop till en blåbärspaj med egenplockade blåbär!


Så småningom, efter sådär tre timmar, gav vi upp och tyckte att det räckte för idag.


Blåbärsrensning........


Ungefär fyra liter lyckades vi få ihop, på tre timmar. Det räcker till morgondagens blåbärspaj, och dessutom blev det en hel del som hamnade i frysen. Det ska bli blåbärssylt så småningom.......


Men innan vi åkte hem så tog vi en liten sväng i skogen på andra sidan vägen. Det hade ju varit gott med en kantarelltoast när vi kom hem. Det blev kantareller till många mackor innan vi kunde slita oss. Vi ska nog åka dit snart igen.

Ja, och så är det sju dagar kvar då..........



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar