tisdag 18 augusti 2015

Roligare än städning


är det att klippa gräs! Tommy brukar göra det i vanliga fall (medan jag tar städningen), men idag var han upptagen med trimmern på den "vilda"sidan.


Så jag fick ta hand om den självgående gräsklipparen som inte är självgående längre. Något har hänt med den gamla skorven. Så det är rätt tungt att köra den på vår väldigt mycket kuperade tomt. Särskilt uppför. Särskilt när man fortfarande är ganska förkyld. 
Men nu har jag klarat av större delen av trädgården och känner mig rätt (eller väldigt!) nöjd med mig själv. Resten tar jag i morgon, om jag nu kommer ur sängen - för det känns i kroppen ikväll.......


Fint blir det. På lördag måste det vara som vackrast här! Fyra dagar kvar.......


Nu vimlar trädgården av humlor och fjärilar. Skönt, för dem har vi inte sett mycket av hittills den här sommaren. Fast getingarna verkar ha gett upp. Eller - de kanske bara tar sats......


Mitt i sol och sommarvärme är det lite vemodigt att se blåbärsbusken börja skifta i rött. Och bara fyra blåbär på den - inga insekter var nog vakna och kunde pollinera när det var dags. Ja ja, sånt är livet - man lyckas inte alltid med sina odlingar.


Fast vissa odlingar har blivit väldigt lyckade. Idag tog jag upp de sista av de tidiga potatisen. De har räckt hela sommaren och räcker väl ett par dagar till. Täckodling direkt på marken, med tidningar och lite kompost, var väldigt enkelt och smidigt, och 20 - 25 potatisar under varje stånd är väl inte så illa? De gillade tydligen den kalla och regniga sommaren.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar