måndag 31 augusti 2015

Filippa och grannträff


Sista dagen i augusti - sista sommardagen enligt almanackan. Jag hoppas på en fin september! Gullriset har börjat slå ut på allvar idag, och det är väldigt högt! Jag får fota uppåt......


Så var det dags att sätta det andra äppelträdet. Det där hålet var ännu mer svårgrävt. Hur mycket sten kan det finnas i ett litet hål egentligen? Och vad ska vi göra med all sten - ett nytt stenparti? Tror inte det - vi har tillräckligt många.


Det tar några timmar


men till slut är hon på plats, Filippa.


Nu hoppas vi på skörd under vår tid.........


Jag lämnade Tommy och grävandet och tog mig an ett annat brådskande projekt - att få in resten av veden under tak innan morgondagens utlovade hällregn. 
Vi hittade ett utrymme under tak på baksidan av boden häromdagen. Hit bar jag resten av veden och hoppades att den skulle få plats. Det fick den - nätt och jämt! Nu är jag nöjd. Och så har jag ont överallt, och en underarm som är ett enda stort blåmärke efter att ha burit säker hundratals famnar med ved..........


Framåt kvällen, efter dusch och lite vila, vandrade vi bort till grannarna. Vi var bjudna på middag.


Utanför deras lada var det fint,


precis som vanligt!


God mat, gott vin, kaffe och tårta och prat, prat, prat!


Och så fick vi besök - en stor vacker älgko med två kalvar släntrade in på gårdsplanen och tog en tugga här och där. Kastanj är tydligen gott.


Och syrenhäck är inte så illa heller.


Men gräs och annat godis ute på åkern duger också. Så småningom försvann de in i skogen.......


Men då kom rävungarna i stället! Två stycken var de, och de lekte och jagade varandra utanför . Fast de är snabba, så några skarpa, fina bilder blev det inte........

Men - vilket djurliv på en enda kväll!

Efter några trevliga timmar med grannarna gick vi hemåt, i skenet från iPhoneficklampan, för nu är det riktigt mörkt när klockan närmar sig 22.............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar