fredag 18 april 2014

Långfredag.......


....det är väl den där lugna dagen när man inte ska - eller får - göra någonting? I alla fall var det så när jag var liten. Årets segaste dag!  Inte fick  man hälsa på kompisar eller gå ut och leka, och kiosken var stängd!
Tur att tiderna förändras. Här vid Drömstugan var det full aktivitet hela dagen. Vädret var inte det bästa - kallt och blåsigt, men regnet slapp vi i alla fall idag. Och i morgon kommer visst våren - den riktiga!
Dags att plantera! Nästan ett kilo lök, röd och gul, petade jag ner i de två första pallkragarna.


Nästa: En påse morötter - på såband. Fusk? Nä - jag slipper gallra så mycket. Jag avskyr att gallra......


De tre: Sena potatis, tidiga potatis och så morötterna! Nu är vi riktigt nöjda! I mellantiden hann jag förresten klippa rosorna också - det ska man ju göra när björkarna har musöron, så jag var lite sent ute, för nu har de börjat slå ut på riktigt. Men det blir säkert bra i slutändan!


Och titta vad jag hittade! Om det nu ska bli så varmt och soligt som de har sagt på TV i en hel vecka nu, så lär de slå ut i morgon.


Och det gör nog pärlhyacinterna också!


Pensèerna som jag planterade i dag står nog fram till midsommar - minst!


Och där borta kämpar Tommy med veden! Han tror att det kommer att ta en vecka till innan det är färdigkluvet. Jag får nog åka hem ensam ett par dagar nästa vecka tror jag. Lite måsten på hemmaplan.......Tommy får väl stanna och klyva ved........


Vid 16-tiden var min ork slut, så jag gick in och satte på TV:n en stund. Och vilken lycka - rockoperan från 1973 - Jesus Christ Superstar! Jag har sett den ett antal gånger.........


Den passar väl bra en sådan här dag - trots allt finns det från början en religiös anledning till att vi firar påsk.


Förta gången jag såg Jesus Christ Superstar var samma år som den kom ut - 1973 alltså. Jag var 25 och jobbade som vårdare på ett pojkhem för tonårskillar. Både de och jag var fascinerade - något sådant här hade ingen av oss sett tidigare! Inte kan man behandla religion på detta viset (tyckte många.....). Men det kan man ju visst. Och fortfarande tycker jag den är strålande, och alla sånger inklusive texter sitter kvar...........

I morgon kommer våren. Eller försommaren. Det ska bli varmt och sol. Om det inte stämmer blir jag riktigt sur och grinig.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar