lördag 3 augusti 2013

Lördagsnöjen


Vindsluckan öppen. Stökigt runt stugan. Stegar och virke, nytt och gammalt, överallt. Oj, vad mycket skrot som fanns där uppe på vinden, sparat för säkerhets skull antar jag. Men  - en gammal rostig extrasäng....? Fast visst hittade vi roliga grejor också!


Wermlandstidningen från 1959 hade någon använt till den gamla isoleringen med sågspån........


1959 - då var jag 11 år.....Men jag minns faktiskt Olle Möller....


Som vanligt blommar det alldeles överdådigt överallt. Och mängder av fjärilar, humlor och bin älskar tydligen de här blommorna. De kanske smakar sött och gott. Vackra är de i alla fall!


I april satte jag luktärtsfröer. De har tjurat och tjurat och hållit på att kvävas av allt annat som har kommit upp i närheten. Men under de nästan två veckor som jag har varit på Rörö så har de satt fart ordentligt - så till den grad att de till och med har börjat blomma! Kors i taket - jag hade gett upp hoppet om dem!


Vi har faktiskt en ganska intressant trädgård. Fina perenner har blandats med massor av vilda blommor, och resultatet är väldigt lyckat tycker jag! Det allra bästa är att det mesta sköter sig själv utan inblandning från oss, för ogräset har inte minsta lilla chans här!
Ett stort stånd med renfana växer mitt i alltihop, och det är inte av en slump. Elsa har planterat det här! Fjärilarna älskar det........


Och så har vi då dagens stolthet - mitt arbete i 30-gradig värme! Allt skrot och gamla brädor och annat elände rensade jag bort från tomten och placerade bakom vedskjulet. De gamla brädorna ska bli ved, de också, så småningom när vi får tid.....Men nu ligger de i alla fall inte mitt i blickfånget!


Vår lilla fina ek hade skjutit en massa skott medan jag var borta. Särskilt allra längst upp. Hur skulle vi fixa det - det är rätt högt upp....Men den som söker hon finner! Jag hittade en förlängd häcksax eller något - observera träpinnarna som utgör förlängningen! Ulrich var kreativ, han! Är man gammal och inte så rörlig så får man lösa problemen på något sätt. Det passade mig alldeles utmärkt - jag känner av min kropp idag!
Nu skulle jag förstås tagit en bild före och en bild efter om jag hade tänkt lite. Men jag orkade nog inte tänka så långt. Men den är i alla fall rätt fin efter ansningen, vår julek.......

Så - efter en sen middag (bestående av rester) säckar vi nu ihop i var sitt hörn och drömmer om den dag då allting ska vara tiptop här i stugan och vi kan slå oss till ro och njuta..... Nej, skojade lite nu - det är faktiskt väldigt roligt att fixa och dona här......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar