lördag 17 augusti 2013

Nöjd och stolt!


Idag kom vädret - det vi hade väntat på. Solen sken, inget regn! Dags att klara av det sista på väggen, och dags att stapla veden i vedboden - för nu är den torr!


Det tog mig 5 timmar, men nu är jag riktigt nöjd, stolt över mig själv och totat ledbruten! Axeln värker, ryggen är nära ryggskott och höften, som gjorde ont innan, gör inte mindre ont nu om man säger så......Men det gör inget - det känns så skönt att ha fått in all veden! Två högar går ända upp till taket, den tredje är påbörjad och vid sidan ligger småveden. Nu ska vi bara såga upp alla rester från bygget -   sedan klarar vi oss länge!


Mycket björknäver ligger utanför. Det lär vara bra att tända brasor med. Om någon behöver näver för att tillverka fina saker av, så kom bara hit och hämta!


Tommy lägger sista handen vid grundmålningen av gaveln. Nu ska vi bara byta ut några brädor på högersidan fönstret - sedan är det klart! Ja - vi ska täckmåla hela gaveln förstås, men det är en baggis, och mest roligt tycker jag!


När jag var klar med veden plockade jag lite blommor, renfana, och hängde upp på tork inne vid spisen. Det kommer jag ihåg att min mamma alltid gjorde, och de stod sig väldigt länge. De ska få förgylla vår senhöst och en del av vintern.......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar