tisdag 20 augusti 2013

Hälga



Bild från webben

är nog gift med Hälge gissar jag!


I alla fall kom hon med sin kalv tidigt på förmiddagen idag. Jag öppnade ytterdörren och hörde ett väldigt klampande - det var Hälga! Jag skrämde henne nog lite, men hon och kalven gick bara en liten bit och sedan stannade de.
Bilderna är tagna med lite zoom och med ljus snett in i kameran, så särskilt bra blev de inte. De stod bara c:a 20 meter ifrån mig, men närmare vågade jag inte gå, med risk för att skrämma iväg dem. Men det syns ju i alla fall vem som besöker oss! 


Det gamla äppelträdet verkade intressant.....Fast några äpplen kom hon inte åt. De som finns sitter väldigt högt upp, och det dröjer nog lite innan de trillar ner. Men hon kände kanske doften.......


En rätt orädd älg får jag säga. Hon stod där och stirrade mig stint i ögonen både länge och väl. Jag hade gott om tid att gå in - försiktigt - och hämta kameran. När jag kom ut stod hon kvar. Och stirrade, med resta öron. Nej, hon är inte arg sa Tommy, hon är bara nyfiken och lite vaksam...... Fast hon är väldigt stor! Jag skulle inte vilja stöta på henne inne i skogen på hennes revir........


Till slut struntade hon i mig och började äta i stället! Och så småningom gick hon och kalven vidare, i sakta mak......


Förra året kom hon (för jag är rätt säker på att det är samma älgko, fast med en ny kalv) den 20 september, dagen efter att vi hade flyttat in i Drömstugan. Idag är det den 20 augusti - en månad tidigare! 
De kommer nog tillbaka när äpplena börjar rasa, Hälga och hennes kalv!

Annars har dagen varit fylld av arbete. Och ett och annat glädjeämne, som en ny jordgubbe till exempel.........



2 kommentarer:

  1. Bara att hoppas på att Hälga med kalv återkommer till helgen - vill gärna träffa henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon lovade komma tillbaka på lördag förmiddag, Olga kommer inte att gilla henne......

      Radera