söndag 18 augusti 2013

Guld i gröna skogar


Regndag skulle det bli var det sagt. Och det blev det också, men inte tillräckligt regnigt för att vi skulle stanna inne och slappa, titta på film, läsa böcker och mysa som vi hade tänkt. 


I stället tog vi den lilla Gröna och åkte till Tommys gamla svampställe - bara för att se om det eventuellt skulle kunnas finnas lite kantareller där........
Lite? Det fanns mängder! Vi plockade och vandrade och plockade och gick en bit till. Och plockade. Guld - överallt! Och vilken fantastiskt vacker skog!


Det var tur att jag fick med mig den stora korgen - plastpåsar hade inte varit särskilt bra idag.......
Och det där regnet märkte vi inte så mycket av. Fast jag var skogsmulleklädd, med regnställ och stövlar. Det blev varmt - väldigt varmt!


När vi kom hem några timmar senare hade vi jobb! Att rensa allt tog sin lilla tid.... Och sedan skulle det förvällas........
10 liter kantareller blev det när de var rensade och skurna - inte illa! Nu har vi en del i frysen. Och så klart blev det kantarellsås till maten idag.......

Nu är kroppen trött och öm efter vedjobb igår och skogsvandring idag. Dags att ta det lugnt.......

2 kommentarer:

  1. Kanske snart dags att komma upp till er - om inte annat så för att plocka kantareller - nu blev jag läskad!

    SvaraRadera
  2. Susanna och jag har ett team av thailänskor som betar av smålandsskogarna åt oss....så jag kan skryta med att jag också har frysen full av guldgula svampar här I Bangkok!

    SvaraRadera