söndag 25 augusti 2013

Semester!


Lördagen ägnades till stor del åt kantarelletande. Lite hittade vi i vår närmaste skog, men inte så mycket.Däremot hittade vi rester av en gammal smedja en bit bakom ödegården.


Monica på kantarellspaning.......


Fynd vid smedjan......


Oländig terräng tog vi oss igenom bitvis, bättre lämpad för bävrar än för människor. Här, vid bäcken, hade de byggt, bävrarna!

Vi tog oss tillbaka hem till Drömstugan så småningom, men så värst mycket kantareller hade vi inte med oss. Så efter en stärkande kopp kaffe åkte vi till ett av Tommys gamla svampställen, och där fanns de, gulingarna!
Riktigt mycket kantareller fick de med sig hem, Monica och Per-Erik - titta bara här! Fast lite använde vi till en svampstuvning till kvällens grillade biffar förstås..... inte mycket som slår färska kantareller!


Och så blev det repris av gårdagen - grillat och brasa! Fast inte riktigt lika sent.......

Blommar rhododendron två gånger samma säsong? Det gör i alla fall en av våra.......

Idag åkte hela gänget vid 12-tiden efter en frukost ute i solen på uteplatsen. Det gäller att ta vara på dessa fantastiska sensommardagar!


Själva bestämde vi att ta en semesterdag till innan vi startar upp nya projekt. Som sagt - man kan inte jobba jämt! Även fritidsforskare behöver lite semester ibland.


Jag hade några sköna timmar på uteplatsen med min nya bok - äntligen! Det har jag längtat efter.......Jag fick den av Fredrik när vi var i Dalarna, och har inte hunnit öppna den förrän nu. Och jag väntar redan på nästa gång jag ska slå mig till ro där ute och fortsätta, för spännande är den! I morgon kanske?


Så var den där semesterdagen nästan slut. Nu väntar vi bara på kvällens Wallanderfilm innan det är sovdags efter en intensiv och rolig helg.......

1 kommentar: