onsdag 21 juli 2010

Sverigeresa till Gopshus



Efter den där långa bussresan var det skönt att äntligen komma fram - hit!



Gopshus ligger mitt emellan Mora och Älvdalen, en liten by mitt ute i bushen längs med Vasaloppsspåret. Där bor min familj - son, sonhustru och minsta barnbarnet. Det äldsta hade tyvärr åkt hem till sin mamma, så henne fick jag inte träffa nu. Men hon bor å andra sidan mycket närmare mig.........
Huset är underbart och ett ständigt renoveringsobjekt! Balkongen borde vinna pris i någon tävling! Den är helt översållad av blommor och tomater och allt möjligt. Fredrik, min son, är en hängiven odlare, och i år har han verkligen lyckats! Hans odlingar är värda ett eget blogginlägg, så det kommer.......




Familjen hade utökats sedan sist - Wilma, snart 5 månader gammal och en ljuvlig hund, hade flyttat in. Vi gillade varann direkt! Jag fick dessutom lyckan att passa henne en kväll när resten av familjen skulle ut på roligheter - Wilma gillar inte att vara ensam! Men det blir hon nog tvungen att lära sig så småningom. Just nu vill hon helst att hela familjen är samlad på ett ställe! (Förresten - jag kanske skulle sadla om och bli djurpassare?)




Jag plockade sockerärtor i mängder - oj vad gott det är! Det tyckte Wilma också - hon snodde massor och tuggade i sig medan jag försökte rensa! Men det är säkert nyttigt för hundar också......




Det blev en sen kväll för Leo efter alla roligheter i Falun, så han kom uppsläntrande vid 11-tiden på förmiddagen och slappade framför barnprogram en stund.




Men sedan blev det fullt ös! Han måste ju visa farmor att han hade lärt sig cykla sedan sist. Kläder? Det är en värdslig sak! Onödig, enligt Leo. Kalsingar och strumpor är ett djävulens påfund - skulle Leo ha sagt om han hade kunnat uttrycka sig på det viset.....




Förra sommarens födelsedagspresent är flitigt använd! Måste visa farmor....... Leo lyckades också övertala pappa att hoppa. Som sagt - fullt ös!




Underbara middagar blir det som vanligt när Fredrik står vid spisen. Brås han på sin mamma tro? Fast å andra sidan har han ju varit kock i 20 år........ Det här var en av de godaste förrätter jag har ätit på länge: Egenodlade nyupptagna smörslungade rödbetor med fetaost!




Sista kvällen innan jag skulle åka hem och röja inför fotograferingen av min lägenhet: En fantastisk kväll vid Dalälven!

4 kommentarer:

  1. Det kändes som om jag oxå varit med i Dalarna...du är bara så bra på att återge det du varit med om.
    Och en sak kan jag intyga... hundvakt skulle du passa som, jag tror alla hundar gillar dig. Mina skriker ju när du kommer...av glädje!!
    Skall bli jättekul när du kommer ut på tísdag så vi kan få prata ut ....

    SvaraRadera
  2. Va fina bilder! Va fint vi har det(fniss). Mamma hälsar och säger att du är så duktig!

    Kram

    Annelie&Sonja

    SvaraRadera
  3. Åh vilket Mys i Falutrakten..Jag blev genast inspirerad att göra samma förrätt..så imorrn bär det av till affärn..igen.haha det e ju så gott!!/E

    SvaraRadera
  4. Fantastiska bilder, som vanligt!! Vad fint dom har det där uppe!!

    /syster gittan

    SvaraRadera