lördag 24 juli 2010

Imponerande!

Jag gillar att odla, påta i land och se saker växa. Men här ligger jag i lä! Min son har visserligen hur mycket utrymme som helst att odla på, men man ska ju ha tid också! Och så är det ju en del att pyssla med innan man kan plantera ut.......



Så här såg det ut någon gång i april. Hela stora ladan full av babyplantor - mängder av olika sorters tomater, chili och en massa annat.




Men inte bara ladan var full av plantor - hela huset var också fullt!




Och nu, i mitten av juli, ser det ut så här! Detta är ändå bara växthuset och de närmaste omgivningarna - sedan finns det också en massa land med potatis, lök, morötter, rödbetor m.m. Familjen lär vara självförsörjande större delen av vintern! Grannar, vänner, bekanta och obekanta får också del av överflödet. Kanske mamma också kan få lite, nu när jag äntligen får en frys?




Vackert är det också, eller vad sägs om det här arrangemanget? Kryddväxter, blommor - allt möjligt!




Sockerärtor är riktigt gott! Det tycker hela familjen inklusive hunden. Och jag! Jag plockade bytta efter bytta de dagar jag var där, men de tar aldrig slut, så det blir mycket sockerärtor i frysen!




Fler vackra arrangemang - en urgammal skottkärra av trä med fullt av liljor i är inte fel! De var på gång.........




.....och första morgonen när jag gick ut för att inspektera plantagerna medan alla andra sov hade den första slagit ut!




Lila chilifrukter har i alla fall jag aldrig sett förut, men här finns dom! Och växer så det knakar! Det gör alla andra chilifrukter i olika färger och med olika stark smak - från mild till supersuperstark - också!




Den här till exempel! Man kanske skulle exportera till Thailand?




Massor av blommor överallt! Klematis.........




Den gamla brunnen syns nästan inte - den är översållad av blommor! Och ännu vackrare blir den - det är mer på gång!

3 kommentarer:

  1. Men det är ju otroligt vad duktig Fredrik är! Nu får du också visa vad du går för i odlingsväg när du får en egen liten "täppa"...Jag vet ju att du också har gröna fingrar så lite sockerärtor ska du väl kunna trolla fram...gott!

    SvaraRadera
  2. Otroligt att se!! Vilken odlare han har blivit...!

    /syster gittan

    SvaraRadera