fredag 12 april 2019

Ed


hade vi planerat idag. På Carlssons handelsträdgård har jag presentkort som jag fick av mina syskon när jag fyllde år i somras. Idag var det dags - tokhandla på handelsträdgården utan att behöva tänka på vad det kommer att kosta (ja - nästan i alla fall - lite koll får man ha, för det är väldigt lätt att drabbas av shoppinggalenskap här......) - hur kul är inte det?!


Lite annat skulle vi också hinna med - sätta en blomma på mammas och pappas grav. Med tanke på de senaste järnnätterna (-8 i morse!) fick det bli penséer - de tål det mesta.....


Så var vi ju tvungna att inspektera systerns och svågerns nya projekt - gamla järnhandeln byggs om till lägenheter! Två är redan färdiga och uthyrda. Två återstår att färdigställa, men här går det undan - redan i juni är de också inflyttningsklara!


Det är ett stort hus, det här. Och det finns en väldigt stor källare under. Även här har det blivit en del gjort - förråd till hyresgästerna t.ex. Men de gamla toaletterna finns kvar som jag minns dem.


Här nere hängde man rätt ofta som barn. På övervåningen fanns den långa, långa disken där man handlade spik och skruv och annat nödvändigt i lösvikt. Där fanns också tjejernas kontor. Och så farfars kontor. Där satt han, och bara han. När han inte fanns längre blev det pappas kontor...... Så mycket nostalgi!


Men för oss barn var källaren det mest spännande. Där fanns hur mycket grejor som helst. Och där var gott om plats att gömma sig om man ville. Antagligen var vi väl ivägen då och då, men vad jag minns så tog killarna som jobbade där det hela med ro. De blev väl vana vid att vi ungar slank in och ut lite närsomhelst.......


I bottenplan var det charkuteri när jag var liten. Dit fick man följa med och handla, och oftast fick man en prinskorv av Manne som stod bakom disken. Han var snäll, han. 


Vad det ska bli av den här charmiga lokalen återstår att se.


Kanske en liten pub? Eller något annat trevligt........


Det är knappt att jag känner igen mig,


men oj så fint det blir, det gamla huset från 1860-talet!


Thaimat ska vi ha. Så vi stannade till i Billingsfors på väg hem. (Det var väldigt gott när vi äntligen fick äta kan jag säga....)


Dagens shoppingskörd! Nu återstår att få allt i jorden, men det är kärt besvär! Fast vi får nog vänta ett par dagar - nattfrosten håller i sig, och dagarna är inte så värst mycket bättre.

Kanske på söndag. Kanske.......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar