onsdag 24 april 2019

Det var tidigt......


Nu har alla pelargoner fått flytta ut vilket de ville eller ej. Ännu så länge verkar de ta det med jämnmod........
Så äntligen kunde jag få städa där de har stått hela vintern. Det tog större delen av dagen.......


Men nu är det klart, och riktigt fint och inbjudande blev det. En bukett med vitsippor och pärlhyacinter satte pricken över i!


Ute händer det saker hela tiden. Björkarna börjar slå ut och är alldeles ljusgröna. Årets första gullviva hittade jag idag. Snart blommar de för fullt i hela trädgården!


Men det här var väl lite tidigt? Bladen brukar i och för sig komma upp ganska tidigt, men blomknoppar? Tidiga liljekonvaljer!


Här ska de inte vara, mossfloxen. Men det är de. Så de får väl stå kvar där då.......


Dagen såg ut att bli fin, och det blev den också, bortsett från den där bedrövliga ostanvinden som vi känner av nu after förra årets avverkning. Idag blev det riktigt blåsigt med hårda byvindar som tog med sig alla återstående fjolårslöv. Och det var ju bra. Men mindre bra var att en massa stora grenar också blåste ner - dem är det nog inte så kul att få i huvudet om man skulle råka passera just då....... 

Jag fick åka ett ärende till Bengtsfors. Det blåste bra - det känns i den lilla Gröna! På hemvägen fick jag tvärbromsa för en nedfallen björk som låg tvärs över halva vägbanan.........


Tommy har kämpat med veden större delen av dagen. En del kubbar är väldigt stora - dem lyfter man inte upp på vedklyven själv! Och jag får inte hjälpa till. Lika bra det - jag tror inte att min rygg hade gillat det. Men motorsågen är till viss hjälp - han får dela de största kubbarna med den.. Men jobbigt är det, helt klart!


Så var det klart för att ta emot de små kycklingarna! Nu ska vi bara ställa in värmelampan på rätt temperatur - 35 grader första veckan. Just nu har vi över 40, så vi får hålla på och höja lampan lite i taget..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar