söndag 21 april 2019

Sommarflytt


Så var det dags då - flytt till Drömstugan den 21 april i år! Vädret har varit alldeles strålande de senaste dagarna - nästan så att man börjar fundera på on fjolårets sommar ska gå i repris..... Men det är lite för tidigt att börja spekulera om det!
Påsken var sen i år - alltså slog vår påsklilja ut i alldeles lagom tid. Annars brukar den vara rätt sen av sig........


Långfredagen var det sedvanlig påskmarknad på Folkets hus. Vi var där förstås. Vi handlade. Varmrökt lax, supergott bröd och ett överkast till vår säng i stugan. Det passade oss perfekt, och det passade säljaren perfekt också - det var nog ett felköp från början! Men vi är väldigt nöjda!


Vi tog förstås en sväng till stugan efter påskmarknaden. Och blev kvar där några timmar, trots att vi inte alls hade tänkt jobba idag. Men på något vis lyckades Tommy skära till mattan och lägga in den i hönshuset......... 

Jag planterade resten av våra perenner som har stått i växthuset alldeles för länge. De blev nog glada tror jag, för de hade ingen jord kvar......

Påskafton - strålande vackert väder och matlagningsdag för min del, för vi hade bjudit Eva och Åke på påskmiddag. Gott blev det. Trevligt var det också.


På påskdagen vaknade jag väldigt onödigt tidigt - det är flyttdag! Idag flyttar vi till Drömstugan där vi lär bli kvar fram till någon gång i september. Och Chilli ska förstås med. Han var inte glad i morse - han kunde inte förstå varför han inte fick gå ut som vanligt, så han surade ihop och gömde sig under sängen. Till slut lyckades jag i alla fall locka fram honom och få in honom i buren, men han var inte så nöjd om jag säger så.......

Tommy tog itu med att göra färdlg hagen till våra nya små familjemedlemmar som vi ska hämta i helgen (om allt har gått bra - peppar, peppar!). Ena delen ska de bo i med värmelampa - den andra ska innehålla foder och vatten. Det är mycket att tänka på.......


Rabarbern exploderar


och det gör vitlöken också!


Efter första frukosten i stugan - på utsidan i solen - åkte jag tillbaka hem och hämtade mat, kläder och framför allt tomatplantorna som har vuxit oss över huvudet. Nu har de fått flytta till sina slutliga växtplatser ute i växthuset utan någon som helst tillvänjning. Direkt från solfönstret i lägenheten till växthuset med väldigt växlande värme och sol alltså. Nåja - lite hjälp på traven får de - värmefläkt på natten! Förra året gick det bra. I år går det säkert också bra. Men jag vet vem som vaknar i ottan i morgon och går ut och kollar tomatplantorna........ (jag förstås......)



En väldigt lycklig Chilli har kommit"hem"! För det här är hans område! Här var han många månader förra våren, sommaren och hösten. när han fortfarande var en liten misse. Här finns inga andra katter att konkurrera med. Här är vi ute nästan hela tiden, och Chilli kommer och går som han vill. Det finns alltid ett öppet fönster för honom, och är det fint väder som idag står ytterdörren också öppen - bara att välja alltså!

Och nog kände han igen sig! Idag har han haft fullt upp med att återupptäcka gamla jaktmarker och mysställen! Undrar om han kommer att sova gott inatt? Det kommer i alla fall jag att göra - det känner jag redan nu.........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar