onsdag 7 september 2016

Myntha och Norsken


Myntha, dag 57. Allt är lugnt. Jag tror att hon tänker vänta in att hennes familj kommer hem innan hon föder. Fast i natt skrämde hon upp oss lite. Hon smet ut när Tommy var på väg att lägga sig, och vi ropade länge, och letade så gott det gick i kolmörkret. Men inte kom hon, inte! Till slut ställde vi upp en springa i dörren, och så småningom kom hon in. När vet jag inte, men vid 5-tiden på morgonen sov hon i alla fall i godan ro på sin vanliga plats. Då stängde jag dörren och sov lugnt några timmar till........


Norsken - som hon inte heter egentligen, men som hon kallas, brukar vara ute från morgon till kväll. Inte idag. Idag ville hon vara inne och umgås och gosa lite. Dessutom hittade hon Mynthas tilltänkta BB. Där lade hon sig tillrätta, väldigt nöjd! Fast jag tyckte inte att hon skulle vara där, så jag lyfte ut henne. Då surade hon ihop och gav sig på sin höggravida kompis. Så då blev hon faktiskt mer eller mindre utslängd!


Idag tog vi en tur för att hälsa på Eva och Åke, syster och svåger, i deras nya hem. Riktigt fint hade de hunnit få det redan!


Fika och prat blev det en stund innan vi hastade tillbaka till gravidkatten och hennes sura kompis. 
Norsken är fortfarande ute. På jakt efter möss? Eller kanske ekorrungar? Eller så ligger hon bara uppe i ladugården och tar det lugnt. Alldeles strax ska jag gå ut och ropa in henne för natten. Myntha vandrar just nu mellan första våningen där hon brukar ligga och andra våningen där vi sitter. 


Vi tittar på Idol på TV, och även idag blir det nog en tidig kväll. Solen har gått ner, och det är nästan kolmörkt. Och för bara en liten stund sedan såg det ut så här från vårt sovrumsfönster..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar