söndag 11 september 2016

Femårsdag och nya experiment


Fem år! Det kan väl inte vara möjligt? Men det är det - fem år har vi varit tillsammans, och nu börjar en ny fas i livet med flytt till annan ort. Men nog kommer vi att trivas här -  det känns väldigt välkänt efter fyra år med Drömstugan, och lägenheten är underbar! Vi ska nog klara minst fem år till tillsammans, här, i Drömstugan och söderut när det blir för vintrigt här hemma! Så bra att vi har kärleksört i landet utanför ytterdörren...........


Tommy tog en tur till skogen och kom hem med lingon och blåbär. Och lite kantareller förstås......


Jag ägnade dagen åt att grovrensa i landet alldeles utanför ytterdörren - där var det en del att göra. Fast det är inte så konstigt - lägenheten har stått tom sedan december, och det som fanns i landet har fått växa vilt. Nu är det slut med det. Här ska tuktas! Det blev väldigt mycket bättre efter några timmars jobb, trots att jag inte hade redskap. Men det är väl tveksamt om det ska fortsätta att vara ett land - en liten uteplats där hade nog varit trevligare. Där är det mycket sol! Nåja - vi får väl se......


Kålrabbi har jag nog inte ätit förr, inte vad jag kan minnas i alla fall.Men vi fick ett par stycken av Johanna innan vi åkte hem, och idag strimlade jag dem och ugnsrostade tillsammans med lila morötter. Det blev väldigt mycket godare än jag hade förväntat mig! Och enkelt är det - bara att ringla över olivolja, salta lite och strö över riven ost på slutet. 200 grader, c:a 30 minuter, och vips så har man en väldigt god potatisersättning!


Nu kunde vi inte hålla oss längre - vi måste ju kolla nätmelonen! Den kunde kanske varit aningen mer mogen, men oj så god den var! Nätmelon är den absolut godaste melonsorten.........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar