onsdag 13 januari 2016

Sol, sol och vind


Strax innan sju går solen upp här. Ungefär samtidigt brukar jag vakna. Ibland vaknar jag innan solen. Då går jag upp, öppnar alla fönsterluckor och sätter mig på balkongen och väntar på att solen ska komma så högt att den börjar värma. Det brukar hända vid halv åttatiden. Vid den tiden vaknar Tommy till liv för det mesta. Då blir det kaffe på balkongen! Så småningom blir det frukost. Fast det kan dröja ett par timmar. Eller tre. 
Idag blev det favoritfrukost! Jag kunde inte vänta längre - igår köpte jag jordgubbar, trots att det är i början av säsongen och de fortfarande är rätt dyra. Men - man får unna sig ibland!

Ja - sedan finns det ju dagar när vi inte ser solen alls..... Men det kan vi bortse ifrån just idag, för solen sken hela dagen! Fast det blåste rätt kyliga vindar, så efter en stund tog vi med oss varsin stol och satte oss på bakgården. Där var det lä, och väldigt varmt! Där blev vi kvar ett tag.


Visst ja - här fanns ju en elektrisk apparat som lär ska skrämma bort mygg! Den lade jag på ett säkert ställe den dagen vi flyttade in här, för då trodde jag inte att den skulle behövas. Men jag hade glömt vilket det där säkra stället var, så jag fick leta både länge och väl innan jag äntligen hittade den. Nu är den inpluggad i sovrummet - få se om Tommy slipper fler myggbett nu!


Tommy tog rundan - i rekordfart! Jag stannade hemma. Mitt knä vill inte vara med idag. I morgon är det säkert bättre......

Så går solen ner strax innan 17, och himlen blir ljusblå och rosa. (I soluppgången blir den gulorange och rosa.......)


Och ljuset försvinner. I morgon börjar det om igen, men då är dagen en eller ett par minuter längre. Det går mot ännu ljusare tider........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar