måndag 18 januari 2016

Potamos: Del tre.


När Birgit och jag vandrade längs stranden hittade vi den här lilla kyrkan - eller snarare var det nog ett kapell. Efter en massa efterforskningar kom jag fram till att den heter Agios Giorgios - tack alla ni som hjälpte till att leta information! Jag vill ju gärna veta så mycket som möjligt om mina fynd......


Men hur gammal är den? Det är alldeles omöjligt att få någon någon info om! Men den är gammal - väldigt gammal. Det syns på byggnadssättet om inte annat. Kanske från medeltiden? Den sträcker sig från 400-talet till 1400-talet någon gång........ Ja, där någonstans tror jag!


Den var öppen, så vi kunde gå in och kika.......


Så vackert!


Och så liten den är!


Trots mörkret därinne fick jag faktiskt bilder. Någon hade tänt ett stearinljus. Det kanske var därför........


En målad skärva på utsidan.......


Ett så vackert litet kapell - alldeles vid havet! Fantastiskt att vi hittade det på den där strandpromenaden........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar