lördag 23 januari 2016

Äventyrlig lördag

"

Jag har tröttnat på den vanliga rundan och ville utforska nya vägar idag. Tommy följde snällt med. 


Det är alltid roligt att se något nytt - som den här fina lilla parken som vi hittade till exempel!


Fast snart får de nog börja rensa om det inte ska växa igen. Men mycket blommade!


Undrar om det är fikonkaktus (tror jag att det heter. Eller kaktusfikon?), det där längst fram?


Vad detta är har jag ingen aning om, men vackra var de, och blommade på stora buskar gjorde de.


Här fanns till och med bänkar att sitta på om man hade lust. Klart att vi hade det en stund


innan vi vandrade vidare. Här låg väldigt många fina hus längs gatan. Och här har någon roat sig med att formklippa träden! Det skulle varit roligt att se hur de lyckades få till det här........


Vissa hus har fantastiska detaljer, som dörren till det här stora och fina huset till exempel.


På närmare håll........


Nu kommer det mer och mer blommor!


Det var strålande sol när vi gick hemifrån, och här är väl himlen nästan så knallblå den kan bli.......


En annorlunda brunn hittade jag. Man får gå sakta så att man inte missar något!


Vi hade siktat in oss på kyrkan som syns på ganska långt håll. Men för att ta oss dit fick vi gå många krångliga krokar och ta lite märkliga genvägar. Eller senvägar - vad vet jag...... Men fram kom vi i alla fall. Kyrkan är stor och pampig, och om jag läser kartan rätt så heter den Agios Dimitrios. Fast säker är jag inte.......


Vi vandrade vidare en bit till, och plötsligt fick himlen en helt annan färg - närmast blåsvart! Lite olycksbådande...... Men vi fortsatte, och plötsligt


var vi framme vid Lidl! Då hade vi faktiskt gått rätt långt, särskilt med tanke på alla underliga vägar och stigar vi hamnade på! Vi gick förstås in en sväng. Inte för att vi behövde handla egentligen - det klarade vi av igår, men det är lite kul att kolla i alla fall....... Och visst hade vi en liten Lidlpåse med oss när vi kom ut!
Himlen var inte så vacker. Och väldigt snart kom regnet, först lugnt och stilla, men så småningom regnade det allt häftigare. Vi försökte strunta i det och gå hemåt så fort som möjligt, men till slut var vi tvungna att söka skydd under tak. där blev vi stående både länge och väl. Taxi? Inte en skymt av någon taxi någonstans (det ser vi faktiskt rätt sällan när jag tänker efter - inte för att vi direkt har letat efter någon......)
Så småningom stannade en bil, och en trevlig kvinna undrade vart vi var på väg och om vi behövde lift. "No problem - I will drive you home! You can´t walk in this rain!"


Sagt och gjort - hon körde oss hem! Och det var faktiskt en bra bit kvar att gå insåg vi..... 
Den här blomman är till dig, okända och trevliga människa som förbarmade sig över ett par ganska blöta och frusna fritidsforskare - det skulle finnas många fler som du! Tack........

2 kommentarer:

  1. Vackra omgivningar! Passa på att ta hem frön att testa;)Tack för en trevlig blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det vackert! Och nog ska jag samla på mig lite fröer.... Tack Reidun!

      Radera