torsdag 21 januari 2016

Lång promenad......


Innan vi lämnade den lilla fiskehamnen tog vi en titt i det lilla kapellet på kullen. Till skillnad från kapellet i Potamos, som tydligen var byggt på 1400-talet har jag fått veta, så är det här byggt i modern tid och renoverat så sent som förra året. 


Vackert var det där inne, med målningar som täckte både tak och väggar.


Det fanns inte mycket yta som inte täcktes av målningar, och jag tror


att när det blir helt klart så finns det inga omålade partier alls!


Så lämnade vi Agias Triada bakom oss och vandrade vidare längs havet. Med en del stopp för att titta på förhoppningsfulla fiskare, och så för att jag måste ta bilder förstås........


En bit norrut - Famagusta! Innan kriget 1974 var Famagusta en blomstrande stad, och centrum för turismen på ön. Nu är det en död stad. Efter 42 år är kriget fortfarande inte avslutat - det är bara vapenvila eller eld upphör...... Just nu gör man ett nytt försök att lösa konflikten mellan grekcyprioter och turkcyprioter och en gång för alla öppna gränsen genom den delade ön. "Försiktig optimism" läser jag i tidningarna...... man har gjort många försök under årens lopp, men aldrig lyckats. Vi får hoppas att det blir annorlunda denna gången!


Den här promenaden går inte så fort


som den brukar göra när Birgit går själv. Men vi måste ju bara stanna, och titta, och stanna igen och ta en massa bilder (återigen hade jag 72 bilder i kameran när jag kom hem!)


En ensam bänk. Med havsutsikt.


Ett pyttehus ute på en liten udde. Där skulle man kunna bo........


Kalkstensklippor - det tror vi i alla fall. Med grottor här och där. 


Blått och grönt - nästan så det gör ont i ögonen.......


Så fick vi forcera "djungeln"! 


Vackra formationer


hela vägen!


Brant är det. Vi aktar oss för att gå för nära kanten......


Så är vi nästan framme


vid Firemans Beach! Här är det visst väldigt mycket folk på sommaren. Vid den här tiden på året är det alldeles tomt.......
Och här vänder vi och går tillbaka, samma väg som vi kom. Och inte går det väl så värst mycket fortare nu. På tillbakavägen ser vi saker som vi missade innan.


Den här till exempel. Den sitter vid en av de många och stora odlingarna vi går förbi.


En av fiskebåtarna från hamnen har gått ut för att sätta garn.


Lilla vita huset - där som vi tänkte bo - sett från andra sidan.


Här växer det fikon! De mognar någon gång i sommar.......


Tillbaka till bilen igen, och nu tar vi en tur till gränsen mot turksidan. Det är väldigt nära - kanske bara någon kilometer från där vi bor.


En bit bort står det en skylt. Som jag tar en bild på. Inte förrän jag lägger in den i datorn ser jag vad det står på den där skylten.........


Tommy hittar också en skylt......... Här är det stopp!


Framåt kvällen kommer Birgit upp till oss en sväng på ett glas vin och en hel massa prat! Vi har så mycket frågor om allt möjligt! Hoppas att hon inte tröttnar på vår nyfikenhet.......


Och vi fick present - en av Birgits egna tavlor, målad på en kakelplatta! Den är så fin, och den får en hedersplats i Drömstugan när vi kommer hem!

Oj vilket långt inlägg detta blev! Men ibland måste jag bara få med så mycket som möjligt, särskilt sådana här dagar......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar