måndag 10 mars 2014

Kata Noi


Söndag - och troligen den varmaste dagen hittills! 35 grader visade termometern på eftermiddagen.... Men när man åker motorbike så fläktar det skönt! Alltså bestämde vi oss för att ta en lite längre tur idag. Till Kata över berget är det 7 kilometer. Till Kata Noi, dit vi tänkte åka, är det nog ett par kilometer till! Långt!


Utrustade med stor vattenflaska gav vi oss iväg på den slingriga resan över berget. Det är både brant och kurvigt, och väldigt roligt att köra där  - tyckte Tommy. Jag börjar väl också vänja mig vid kurvor och branta backar, fast jag tycker det är läskigt ibland......
Vi stannade till vid utsiktsplatsen längst upp. Det måste väl vara Phukets mest fotograferade ställe! Och nog är utsikten över Karon, Kata och Kata Noi Beach hisnande vacker!


Ytterigare ett ställe att ta bröllopsbilderna på - brudpar - igen!


Motorbikar i långa rader vid Kata Noi Beach! Där fanns till och med en "parkeringsvakt" som dirigerade in alla, och som dessutom flyttade ihop bikarna så han kunde trycka in ett par till - det upptäckte vi när vi skulle åka hem och knappt lyckades baxa ut vår Pärla. Han hade t.o.m. fällt upp fotstöden - för att få till ytterligare ett par centimeter?


Konstigt nog har jag aldrig varit på Kata Noi tidigare, trots att jag har bott ganska nära. En gång fick jag för mig att jag skulle gå dit, men fick vända igen - det var alldeles för varmt att gå! Och brant uppförsbacke! 
Visst var det en fin strand! Och lugn.....Och faktiskt en hel del svenskar! Det var rätt längesedan vi hörde svenska talas på stranden.....


Tommy, som börjar bli lite brun nu, kollar om det är läge att gå i vattnet. Det ser lugnt ut, men skenet kan bedra - rätt som det är slår monstervågorna till! De har överraskat oss förr, och gjorde det idag igen....... Salt och sand överallt.....!


Längst söderut på stranden låg en liten restaurang som såg mysig ut.


Och här var det stenigt och bra snorkling förstod jag.....


Alldeles ljuvliga bad! Vi hade några härliga timmar här, trots att det var svårt att hitta någon som helst skugga. Parasoll räcker inte långt när det är vindstilla och +35 grader......
När vi hade lyckats trixa ut Pärlan från parkeringen körde vi samma "långa" tur tillbaka - med början uppför "backen från helvetet" - den som man kan se om man bor på Kata Sun Beach.....Här har jag sett flera köra omkull under åren! Men vi klarade oss fint!


Det är tur att det ändå blir betydligt svalare på kvällarna! Vi körde en favorit i repris - lilla Mae La med fyra bord, trevlig personal och underbar Tom Kha Gai.......

Kvällsbilden.....
Kanske, men bara kanske, blir det en annorlunda kvällsbild i morgon......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar