söndag 8 december 2013

Himmel och ljus


Det är inte många timmar det är ljust dessa dagar. Ibland blir det inte ljust alls, som den här grå söndagen som börjar lida mot sitt slut. Nej, lördagen tar priset som vackraste dag sedan vi kom tillbaka till Rörö. Klockan var närmare 9 innan solen behagade masa sig upp över kanten


och himlen började ljusna och färgas så man nästan tappade andan. Vilken utsikt vi har!


Vi försökte få Monica och Per-Erik med oss ut, men de var fullt sysselsatta med julstädningen, så de backade. Det gjorde inte raggmunkarna - de följde glatt ned!


Fast klockan hann bli rätt mycket innan vi äntligen kom iväg. Det blir så, när solen bara är uppe 6 timmar om dagen (OM den är uppe!) - dagarna blir väldigt korta. Så faktiskt hade solen inte långt kvar till läggdags.


Nordanvinden var iskall, men jag var välklädd. Thermobyxor, lovikkavantar och varma kängor är det som gäller nu. Ändå fryser jag.......


Men det är nästan värt att frysa lite 


när man är mitt i något så här vackert!
Olga, som inte brukar dra sig för att rusa rätt ut i vattnet, stannade vid kanten av Ersvan, smakade försiktigt på det iskalla, delvis istäckta vattnet


och backade tillbaka till fast mark igen.


Skuggorna blir långa i fantastiskt seneftermiddagsljus.......


I morse såg det lite annorlunda ut. Snön vräkte ner vid 7.30-tiden då jag gick upp, men snart övergick det till regn. Det blev en innedag.....Jag behövde ändå göra en del pappersarbete, för det är precis vad det är frågan om när man ska söka visum som vi ska göra i morgon. MYCKET papper! Men nu är allt i ordning - Thailändska konsulatet nästa......

1 kommentar:

  1. Jag lever på att snart vänder det till ljusare tider;))

    SvaraRadera