torsdag 5 april 2012

Vilken hemresa!

Tisdag morgon klockan 10.00. Odd var som vanligt punktlig (och nyklippt!) Och sista bilden tog Britt-Marie, som vinkade av oss! Tommy checkade in i god tid i Phuket för hemresa via Sharja. Sånär som på en timmas försening gick allt väl, och han landade oskadd på svensk jord på tisdag natt. Själv tog jag svängen om Bangkok............

Där landade jag klockan 3.00, i god tid kan man säga, eftersom mitt plan inte skulle avgå förrän onsdag morgon klockan 9.00! Men dels skulle jag ju se till att Tommy kom iväg som han skulle, dels hade jag ett litet problem att försöka ordna upp..........
Häromdagen, när jag skulle boka min biljett till Bangkok, tittade de på mitt pass på resebyrån, skakde på huvudet och sade;"madam, du skulle varit ute ur landet för en vecka sedan": VA? Jag har ju ett 60-dagarsvium - det är massor av dagar kvar ju!
Det visade sig att mitt pass var felstämplat - jag hade fått ett vanligt turistvisum på 30 dagar, och nu hade jag enligt mitt pass redan stannat för länge och skulle med all säkerhet bli tvungen att betala för "overstay". Det kostar 500 baht/dag - i mitt fall alltså 7000 baht! Rätt mycket pengar........ Men det var bara att bita ihop, gå till bankomaten och se till att vara garderad med kontanter då........

Det var lika bra att ta tjuren vid hornen direkt när jag kom till Bangkok. Alltså sökte jag upp Flygplatsinformationen, beskrev mitt problem med bekymrad min och darrande underläpp och hoppades på det bästa! De blev väldigt engagerade, ringde ett antal telefonsamtal och till slut kom en officer från Immigration och hämtade mig och lotsade mig runt till olika ställen, medan han hela tiden tog hand om mitt bagage och talade thai med än den ene, än den andre tjänstemannen. Jag höll mig väldigt, väldigt lugn och hoppades på det bästa........... Mitt pass flyttade runt i diverse olika händer och hamnade till slut i passkontrollen för "diplomats and official" - oj! Och så stämplades det om av en - tydligen - högt uppsatt officer som gav mig passet tillbaka med ett leende och önskade mig en trevlig resa. Den unge man som lotsat mig runt under de två timmar detta tog, följde mig, bärande mitt bagage tillbaka till samma ställe där han hämtat mig! Gissa om jag var lättad! Inte ett öre behövde jag betala. Dessutom blev jag oerhört väl bemött! Ibland har man tur..........
Men gissa vem som kommer att superkolla stämpeln i passet nästa gång det är dags att gå igenom passkontrollen...............

Klockan var över 18 - många timmar kvar till avgång alltså. Så jag tog en taxi hem till Annika, där hon och Susanna vänatde, tillbringade några trevliga timmar med dem och fick dessutom mat - jag som inte ätit sedan frukosten på Malee Garden! Dessutom fick jag en sovplats på Annikas soffa för några timmar innan det var dags att ge sig av till flygplatsen igen.
Och Bangkok by night är fantastiskt från Annikas balkong!

På morgonen väcktes jag 4.30 av en tupp - mitt i stan! Lika bra det - jag skulle ta en taxi till flygplatsen - igen!
Tack Annika och Susanna - hoppas att vi ses i Sverige i sommar! Min soffa är inte så illa att sova på, den heller!

Suvarnabhumi - flygplatsen i Bangkok - myllrar av människor på väg till eller från klockan 6 på morgonen! Men incheckningen var redan öppen, och där stod redan en lång kö av människor, så där ställde jag mig också - för att efter ett tag upptäcka att flyget var försenat! Tja - det är som det är - jag hade ju god tid på mig eftersom jag skulle få sitta på flygplatsen i Helsingfors i flera timmar i väntan på planet till Göteborg..............

Passkontrollen gick som på räls! Efter 10 minuter var jag i utrikeshallen, med 4 - 5 timmars väntan framför mig och med en 250 bahts matkupong i handen - med ursäkt för förseningen från Finnair. Så det fick bli en lång och efterlängtad frukost, och sedan fick jag fördriva tiden bäst jag kunde. Men det var inga större problem - det finns väldigt mycket att titta på inne i utrikeshallen, inte minst alla dessa människor från jordens alla hörn!

Klockan 11.00 skulle vi lyfta var det sagt. Nja - 11.30 kom nog sanningen närmare. Men jag var lugn - jag hade gott om tid!

Och så lämnade vi ett grått och regnigt Bangkok och styrde färden norrut. Efter 10,5 timmar landade vi så i Helsingfors, där transfer till Göteborgsplandet gick snabbt och smidigt, och exakt enligt tidtabell, 19.40, tog vi mark på Landvetter! Och där väntade Monica på att ta mig den sista biten hem till Rörö. Klockan 22 var jag hemma igen, och där väntade Tommy!
Man är rätt mör efter nästan 2 dygn på resande fot............ Lite mat, sängen.........

........och sedan: Ja, vaken i ottan förstås - som alltid! Nu väntar några dagars jetlag! Men vad gör det?
Och på Rörö börjar solen gå upp vid 5.30-tiden........... Det ser ut att bli en strålande dag!