lördag 7 april 2012

Återseendets glädje!


Nog känns det i kropp och själ att jag har rest långt och länge! Jag hänger liksom inte ihop riktigt ännu........... Men det gäller att försöka komma tillbaka till verkligheten - gäster på väg, mat ska inhandlas och lagas till, tvättberget ska helst minska lite, osv osv........ 
Men man kan ju stanna upp på väg till och från plikterna och studera hur stora knopparna är på träden



och konstatera att det nog är första(?) gästbåten som ligger där nere i hamnen.


Åkes båt är tillbaka på sin egen plats igen - det måste i alla fall betyda att isrisken är alldeles borta! Men dagens väder är ett riktigt, äkta aprilväder - från 8 plusgrader och strålande sol till nollgradigt och snöglopp och halkvarning! 


Efter 7 veckor blir man mottagen som en kunglighet! Pajen, Moa och Olga visste inte till sig av glädje! Skönt att hundar har så gott minne.....


De klättrade på varandra för att komma åt att hälsa mest och först! Då blir man riktigt varm i hjärtat.....Så mysigt att träffa pudelpajen och raggmunkarna igen! Snart blir det långpromenad!


På kvällen kom Johanna och Matti för att fira påsk på Rörö. En god middag blev det (sade de i alla fall.......) med thaiinspirerad avslutning - frukt doppad i sött - surt - starkt! Låter kanske konstigt, men är underbart gott! 


Socker, salt och chili - den handlade jag med mig i sista sekunden från Supercheap alldeles nära Malee Garden!

En bra stund innan midnatt stupade vi i säng, Tommy och jag. När gästerna gick och lade sig har jag ingen aning om - de satt fördjupade i ett schackparti, och sådant kan ta tid har jag hört..........

Påskafton! Då är det sedvanligt påskfirande på Liavägen, och många blir vi i år - de flesta gamla vänner, men en del nya lär ska komma också. Knytkalas, massor med mat och dryck, och som höjdpunkt går alla ut och tittar på påskefyren som tänds när det blivit riktigt mörkt. Vi får hoppas på bra väder - eller i alla fall ingen snö.........Förra året hade vi sommar på påskhelgen - det blir nog inte så i år kanske........ Påskaftonen har i alla fall börjat med solsken...........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar