tisdag 20 september 2011

Skärgårdsdoktorn


.....TV-serien som började 1997 (oj - längesedan) och gick i ett antal avsnitt minns ni väl? Det gör i alla fall jag! Skärgårdsromantik och -dramatik som hette duga var det! Samuel Fröler spelade den snygge och fantastiskt duktige läkaren, övergiven av sin fru som jobbade i mörkaste Afrika vill jag minnas. Alltså fick han själv ta hand om dottern, allt medan han kämpade för att rädda liv på skärgårdsön! Mycket dramatiskt var det ibland! 



Skärgårdsdoktor har vi på Rörö också. Fast han bor inte på ön i en fantastisk villa med spröjsade fönster och första parketts utsikt över havet. Men han kommer från vårdcentralen på Öckerö till Rörö på tisdagarna och har mottagning för Röröborna. Fast man får beställa tid innan. Men är det lite akut så kan man få en liten extratid mellan redan inbokade patienter. Sådan tur hade jag idag! 

När jag flyttade till Rörö  för ett år sedan var en av mina vänner lite bekymrad. "Tänk om du skulle bli sjuk eller skadad och behöva komma till sjukhus snabbt? Det kan ju inte fungera när man bor så där....." Men - visst fungerar det! Själv har jag klarat mig utan att behöva några snabba sjuktransporter, men jag är inte det minsta orolig om det nu skulle inträffa. Ett antal gånger har jag stått i färjkö och fått vänta, därför att ambulansen alltid har företräde. Första bästa färja tar ambulansen till rätt ö - vi andra får självklart vänta. Eller - vilket också har hänt - ambulansen ska till Rörö, så jag får hänga med och kommer hem mycket tidigare än jag egentligen skulle........


Bild från nätet

Och skulle det vara riktigt, riktigt bråttom, så kommer räddningshelikoptern! Den tar svårt sjuka snabbt till närmaste sjukhus.



Och skulle det knipa, så finns ju sjöräddningen på Rörö också! Jag gissar att de ställer upp och kör folk in till fastlandet och väntande ambulans om det skulle behövas........

Så - jag tycker att det känns lugnt och tryggt att bo på en ö långt ute i havsbandet. Skulle det hända något, så lär man få hjälp snabbt ändå. Och en skärgårdsdoktor på tisdagar är ju jättebra!

1 kommentar:

  1. Hej på dej!

    Vilket intressant inlägg! Kul att få höra om hur man skulle lösa det om om vore om då man bor så har på en Ö. Den där serien skärgårdsdoktorn var verkligen bra. Faktiskt så blev jag sugen att se om den. Det är det nya med mig att jag gillar att se om det jag minns som bra. Ibland så blir jag visserligen besviken men oftast håller de än. Vad tror du om Bankok Hilton?

    SvaraRadera