fredag 15 maj 2015

Magnetröntgen


på Mölndals sjukhus. Det var premiär för min del - det har jag aldrig varit med om tidigare. Och nog var det en upplevelse!


Av med alla kläder utom trosor och strumpor. men jag fick en sjukhusskjorta.....Av med alla smycken dessuto. Tur att jag inte har så många. Så fick jag fylla i en kontrollista som handlade om att försäkra att jag inte hade pacemaker eller något annat inopererat i kroppen. Ja, höftleder eller knäleder eller så. Det har jag inte. 
Sedan fick jag en nål i armen där de senare tryckte in kontrastvätska. Hörselskydd? De undrade om jag ville ha musik i öronen - det ville jag gärna. Så fick jag en larmknapp i handen (om jag skulle få panik?) och så kördes jag in i ett rör, och sedan drogs det hela igång. Först då förstod jag meningen med hörselskydd! Den där magnetkameran alstrar en väldig massa decibel! Lyssna på musik? Inte en chans! Oväsendet från kameran dränkte alla andra ljud. Men efter en stund hade jag vant mig och kunde koppla av, trots att oväsendet gav mig huvudvärk så småningom. Eller det kanske var ögat som var orsak till huvudvärken?


Efter en halvtimma var det hela klart, och på måndag ska jag tillbaka till akuten och få veta om de har sett tillräckligt för att ställa någon slags diagnos. Skönt att denna biten är över i alla fall!
Och tack Monica som körde mig till sjukhuset!


Och så kom Tommy hem! Det har gått nästan en vecka sedan vi sågs sist - det är lång tid. Så det var härligt!


Nadja hade gjort en supergod kycklingpaj till middag. Den tog slut........
Och sedan tog vi alla slut litegrann - Tommy, som har kört från Drömstugan och hem, Nadja och Fredrik som har vandrat Rörö runt och dessutom lagat middag, och jag, som var rätt mör efter dagens äventyr.


Nu blir det en slapparkväll framför TV:n innan vi slocknar för natten. I alla fall jag.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar